Salesforce Spring ’21 Release – half februari beschikbaar

Blog
16 Feb 2021
Ellen van Hattem
Salesforce Spring 21 release thumbnail

 

 

Volgende maand begint de lente! Weer een lichtpuntje in de bijzondere situatie waar ons land en de wereld zich op dit moment in bevindt. Ook Salesforce komt weer met een lichtpuntje: een nieuwe release om jullie als gebruikers nog prettiger met het systeem te laten werken. Hieronder beschrijf ik enkele interessante mogelijkheden.

 

 

Survey
In mijn vorige blog heb ik de basisfunctionaliteit van Salesforce Survey beschreven. Ook deze release zijn er nieuwe functionaliteiten beschikbaar voor enquêtes. Zo is het nu mogelijk om enquêtes te verzenden op basis van bepaalde criteria (rules) of op basis van een stap in een workflow. Bijvoorbeeld het versturen van enquêtes naar contactpersonen waarvan bepaalde informatie wordt toegevoegd of aangepast, denk aan bijvoorbeeld interessegebieden. Zo kan je kwalitatief betere responses verzamelen, omdat je een specifiekere doelgroep aanschrijft. Kortom, mogelijkheden voor betere interactie met de klant en het verbeteren van de dienstverlening!

Verder is het voor de deelnemers van een enquête inzichtelijk te maken hoever ze zijn met het invullen van de vragen door middel van een voortgangsbalk. Ook nieuw is het integreren van een enquête in een webpagina. Dus een extra kanaal om data te verzamelen, namelijk informatie van websitebezoekers. Dit kunnen dus mensen zijn die wellicht nog niet bekend zijn voor jouw organisatie. Let wel op dat er voor deze optie een extra licentie nodig is.

Salesforce console
De Salesforce console heeft een aantal extra mogelijkheden gekregen. Het is een app met een tab gebaseerde weergave voor snelle werkomgevingen, zoals een sales- of supportafdeling. Het bespaart tijd door het beperken van klikken en scrollen, omdat alles in één scherm staat en het sneller is om informatie te vinden of aan te passen. Zo heeft een salesmedewerker alle informatie direct bij de hand om leads goed op te volgen, opdrachten binnen te halen of de klantrelatie te onderhouden. Voor een supportmedewerker helpt een console om alle informatie over een ticket snel te kunnen benaderen en updaten. Ook is het mogelijk om kennisartikelen te tonen naast ticketinformatie om zo snel antwoorden te kunnen vinden.

Op de afbeelding hieronder is een voorbeeld Console te zien. Op de navigatie tab (1) kan je schakelen naar accounts, contacten en cases. Als je op een case klikt opent er een subtab (2). Aan de linkerkant van het scherm kun je uit lijstweergaves kiezen (3) en in dit voorbeeld zijn er maatwerkcomponenten weergegeven in de balk onderaan, zoals Geschiedenis (4).

Salesforce Spring 21 release afbeelding 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding: Salesforce console  

Sync e-mail en agenda
Wellicht niet nieuw bij deze release, maar wel weer verder doorontwikkeld: Einstein Activity Capture. Deze functionaliteit helpt om data tussen Salesforce en jouw externe e-mail en agenda account up to date te houden. Het helpt bij het vastleggen van verzonden en ontvangen e-mails en agenda items en met het koppelen van deze data aan relevante Salesforce objecten, zoals Accounts en Contacts. Verder kan je hiermee agenda items en contactpersonen synchroniseren tussen externe agenda’s en Salesforce. Het is mogelijk om met de volgende accounts te koppelen: Google™, Microsoft® Office 365®, Microsoft Exchange 2013 of Microsoft Exchange 2016.

Het grote voordeel van Einstein Activity Capture is dat het niet meer nodig is om handmatig deze informatie in te voeren in Salesforce. Dit levert weer tijd op om te kunnen investeren in de klantrelaties. Ook belangrijk om te weten is de mogelijkheid om te kunnen regelen welke activiteiten worden toegevoegd aan Salesforce en wie ze dan kan zien. Zo kan voorkomen worden dat gevoelige informatie ingezien wordt door niet bevoegde gebruikers.

Verdere nieuwe mogelijkheden van deze release:

  • Field mapping van contact en agenda informatie, zodat de gebruikers voor hen relevante informatie kunnen zien.
  • Interne evenementen van organisaties in Salesforce tonen door het syncen van evenementen waar alle genodigden onderdeel zijn van jouw interne domein.

Delen van informatie
Hoewel het in de Salesforce Classic view al mogelijk was om records (bijvoorbeeld accounts of contactpersonen) met een specifieke gebruiker of gebruikersgroep te delen, is het nu ook mogelijk in de Lightning Experience view. Er is een ‘Sharing’ button beschikbaar, zodat gebruikers records kunnen delen met collega’s zonder eerst terug te schakelen naar de Salesforce Classic view.

Salesforce Spring 21 release afbeelding 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Technisch interessant: beter inzicht in performance
De vorige release bood al de mogelijkheid om de Lightning pagina performance te monitoren en analyseren. Met deze release is er echter nog meer inzicht te verkrijgen in bijvoorbeeld pagina laadtijd en pagina ‘gedrag’ voor desktop en mobiel. Met dit inzicht kunnen we klantomgevingen verder optimaliseren.

Nog een paar interessante zaken op een rijtje:

  • Het beschikbaar maken van kalenders voor alle gebruikers in plaats van los per gebruiker toe te moeten voegen.
  • ‘Recent bekeken’ lijstweergave te voorzien van maatwerk buttons.
  • Mogelijkheden voor een ‘help’ tour binnen de Salesforce omgeving.
  • Meerdere verbeteringen in het maken van workflows.

Wil je meer lezen? Neem dan een kijkje in de releasenotes  voor een overzicht van de Salesforce ’21 Spring release.

Interesse in een van de bovenstaande mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.