Hoe Acuity de Coronasituatie ervaart

Blog
26 May 2020
Niek Vink
coronasituatie blog 2 350x250

 

‘In deze onzekere tijden’ is een term die je de afgelopen maanden waarschijnlijk al tientallen keren hebt gezien of gehoord. Niets is echter minder waar. De Coronacrisis zorgt bij veel mensen voor verandering in het dagelijks leven. Zo ook bij Acuity. Sinds half maart werkt het gros van Acuity’s medewerkers bijvoorbeeld thuis. Aangezien het marketingteam benieuwd was hoe onze collega’s het thuiswerken ervaren, hebben we een aantal gevraagd hun gedachtes hierover te delen. Hoe bevalt het thuiswerken? Hoe draagt online meetingssoftware als Cisco Webex hier aan bij? Wat zijn hun verdere gedachtes over deze Coronasituatie? De diverse antwoorden hierop willen we hieronder graag met jullie delen.

 

 

De ervaringen bij het thuiswerken
Gelukkig ervaart het merendeel van Acuity’s medewerkers het thuiswerken als positief. “Ik heb de indruk dat alle collega’s het thuis goed naar hun zin hebben en productief zijn,” zegt technisch directeur Ronald Dekkers bijvoorbeeld. Projectleider Tom Tilleman voegt hieraan toe; “Mijn ervaringen zijn over het algemeen goed. Het is mooi om te zien dat in deze periode iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en het beste beentje voor zet.”

In het begin zorgde thuiswerken echter wel voor uitdagingen bij een aantal collega’s. Zo schrijft technisch consultant Boudewijn van Rijnsoever: “In het begin was het moeilijk om een ritme te vinden. Na een paar weken is het “gewoon”. Ik vind het wel fijn om een eigen kantoor in huis te hebben. Ik heb nu een mooie thuiswerkplek in plaats van aan de keukentafel te moeten zitten.” Business consultant Max Verbong lijkt het voordeel van een thuiskantoor te beamen: “Ondanks dat mijn werkkamer de laatste jaren niet zoveel meer gebruikt werd, komt deze op dit moment goed van pas. Een goede widescreen monitor, een fijn toetsenbord, een goed bureau en een goede stoel vormen de basis. Aangevuld met goede muziek waar niemand over klaagt is dat erg prettig.”

Natuurlijk is thuiswerken niet voor iedereen de prettigste manier van werken. Technisch consultant Esther Hensbergen is bijvoorbeeld nog veel op Acuity’s vrijwel lege kantoor te vinden. Zij schrijft: “Langdurig thuiswerken is voor mij niet echt optimaal. Ik merk dat ik eerder langer doorga met werken en dat de scheidslijn tussen werk en privé erdoor vervaagt. Ik kan het werk minder goed ‘loslaten’ en zit meer dan voor de Coronacrisis nog met werkvraagstukken in mijn hoofd. Dit ook nadat ik de laptop dichtgeklapt heb. Wat ik wel fijner vind (dat was vóór de crisis ook al zo), is dat ik bij thuiswerken minder kantoorgeluiden om me heen heb. Denk informeel overleggende collega’s. Ik kan hierdoor geconcentreerder werken.”

Hoe Cisco Webex het thuiswerken gemakkelijker maakt
Het werk, zoals het houden van meetings, gaat natuurlijk gewoon door. Acuity is reseller van Cisco Webex, software die onder andere online meetings mogelijk maakt. Zaken als videobellen, chatten en het scherm delen vallen hier ook onder. Dit is natuurlijk perfect voor bedrijven die noodgedwongen hun medewerkers thuis moeten laten werken. Zo vertelt Boudewijn: “Webex geeft de mogelijkheid om je collega’s/klanten te zien in plaats van bellen. In deze tijden van amper direct contact is het toch wel fijn iemand kunnen zien tijdens een meeting.”

Natuurlijk hadden Acuity’s medewerkers al ervaring met Cisco Webex, waardoor onze vergaderingen meteen vanuit huis hervat konden worden. “Ik merk dat de meetings die we hebben niet eerst voorafgegaan worden door een kwartier 'Hallo? Hallo? Kunt u mij horen? Ik hoor jou wel. Jij mij?,” schrijft technisch consultant Jeroen Somhorst. Esther geeft verder aan dat: “De regels die er zijn bij meetings met meerdere personen, zoals jezelf muten als je niks zegt en op tijd beginnen, vaak goed worden nageleefd.”

Aart Nijkamp, algemeen directeur van Acuity, merkt op wat ook klanten en leveranciers vinden van Cisco Webex. “Klanten ervaren het werken met Cisco Webex als positief. Ik denk dat we na de crisis Webex veel zullen blijven gebruiken. Zeker omdat we na de crisis met elkaar zullen gaan werken aan een beter milieu en wat minder snel in de auto zullen stappen.” Ronald kan de woorden van zijn collega beamen, hij schrijft namelijk dat klanten de Webex-omgeving ervaren als; “plezierig en simpel te gebruiken.“

Face-to-face contact
Er is echter één ding dat je in deze situatie altijd zal missen; face-to-face contact met collega’s. Een groot deel van Acuity’s medewerkers noemt dit ook als ze hun ervaringen met thuiswerken beschrijven. Aart geeft aan; “Ondanks alle goede communicatiemiddelen die wij ter beschikking hebben mis ik het intermenselijke contact. Niet zo zeer voor lopende zaken, maar met name voor sessies waar het gewoon fijn is elkaar te kunnen zien. Verder mis ik de “old school” informele gesprekken met collega’s tijdens de lunch of bij het koffiezetapparaat.”

Tom heeft hier een vergelijkbaar gevoel over. “Door de huidige periode mis je small-talk in de wandelgangen; korte, informele gesprekken waarmee je een persoonlijke band creëert met collega’s. Het is, naar mijn mening, erg belangrijk dat deze gesprekken blijven plaatsvinden. Zo houd je het leuk met elkaar.”

Maar Acuity is niet voor één gat te vangen. Het gemis van face-to-face contact kan digitaal ook enigszins verzacht worden. Zo schrijft Max; “We gebruiken bij Acuity het video vergaderen van Cisco Webex ook voor leuke dingen. Bijvoorbeeld het vieren van de verjaardag van een collega (verrassing!) of onze borrel op de vierde vrijdag van de maand. Wel zelf voor de drankjes en de hapjes zorgen! Ook onze evenementencommissie zorgt voor een leuke invulling. Ik kijk al uit naar onze volgende borrel!”

De toekomst na de Coronasituatie
Maar hoe nu verder? Hoe zal het bedrijfsleven er uit zien als de Coronaperiode ten einde is? Veel medewerkers zijn er van overtuigd dat thuiswerken een groter deel van het bedrijfsleven zal worden. “Wat ik hoop is dat ook na de Corona bij Acuity, maar liever in heel Nederland, de noodzaak om vijf dagen op kantoor te zijn is veranderd,” schrijft Jeroen. “De mogelijkheid om op kantoor te werken moet natuurlijk altijd aanwezig blijven, maar ik zou graag naar een ‘thuis-tenzij-nodig-principe’ willen gaan zodat we de filedruk en dergelijke in één klap oplossen.”

Max ziet een soortgelijke toekomst voor zich waarin thuiswerken een groter deel van zijn werkende leven wordt. “Het is fijn om vanuit huis te kunnen werken. Toch zie ik graag dat er een goede toekomstige balans komt tussen werken bij de klant, op kantoor en vanuit huis. Ik zou zelf graag weer met enige regelmaat thuis willen werken en overleggen met de klant zo effectief mogelijk vormgeven. Dus niet meer tweeënhalf uur rijden voor een overleg van een uur en dan weer terug de file in. Maar voor langere afspraken stap ik graag de auto in, geniet ik van minder files (want we gaan toch niet meer allemaal in de file staan, toch?) en kom ik weer dichter bij de klant. In het begin nog op anderhalve meter, maar hopelijk snel weer zonder alle maatregelen.”