BlogPostDetailsPortlet

Actions
Loading...
Social Software: De eenvoud van de juiste keuze

Social Software: De eenvoud van de juiste keuze

Hoe lastig kan het zijn om een keuze te maken voor Social Software die goed past bij het ecosysteem waar je je dageljiks in bevindt? Een stuk lastiger dan velen denken en hoe lastig het kan zijn illusteren we vandaag.

Weinig keuze is eenvoudig
Een keuze maken is soms heel eenvoudig, zoals in de begintijd van de Social Software, waarin er simpelweg nog niet veel keuze was en de functionaliteit nog redelijk beperkt was. Dit is vergelijkbaar met herenschoenen kopen in maat 39. In de meeste winkels heb ik geen keuze of slechts de keuze uit 1 of 2 paar. Heel veel meer eisen dan de juiste maat had ik al snel niet meer. Natuurlijk moeten het geen bruine schoenen zijn als ik een zwarte schoen zocht, maar als het dan toch een bruine waren en de schoenen zaten goed, dan nam ik de schoenen toch maar mee. Net zoals bij mij vastligt dat maat 39 de juiste is, is het bij Social Software belangrijk om te bepalen wat de wensen en eisen. Want net als een paar schoenen, moet ook de Social Software goed passen om comfortabel aan te kunnen voelen in de dagelijkse praktijk.

In veel winkels probeert men mij op hun geheel eigen wijze toch te helpen. Maat 40 valt klein, heeft u al bij de kinderschoenen gekeken (serieus) en meer adviezen van dien aard om mij toch maar schoenen te laten kopen. Bij Social Software worden ook producten aangeboden die eigenlijk niet goed passen. En als het niet goed past, dan gaat het knellen. De software wordt niet gebruikt en uiteindelijk afgeschreven en de schoenen blijven in de kast en belanden uiteindelijk in de prullenmand. Ondanks de eenvoud van het kleine aanbod en de beperkte functionaliteit was het dus goed mogelijk om software aan te schaffen die niet aansluit bij de eisen en wensen. Vaak omdat de passende software niet goed vindbaar of bekend was.

Een leverancier met dezelfde behoeftes
Uiteindelijk heb ik een kleine schoenenzaak gevonden in Nijmegen waarvan de eigenaar zelf ook maat 39 heeft. Hij koopt beperkt schoenen in met mijn maat en dat resulteerde in meer keuze, mits je wel snel genoeg bij hem op de stoep stond, want de schoenen maatje 39 vlogen de deur uit. De winkelier vult duidelijk een behoefte met de schoenen in maat 39, koopt ze in omdat hij dezelfde maat heeft, maar heeft nog steeds een beperkte keuze en voorraad. Op deze wijze gaat het ook bij leveranciers van Social Software, deze wordt ontwikkeld vanuit een eigen behoefte en worden daarna in de markt gezet. En met deze blauwdruk kun je dan als organisatie aan de slag. De functionaliteit was echter toegespitst op de behoeften van de leverancier. In beide gevallen lijken we meer keuze te hebben, maar dan wel afhankelijk van de keuze van onze leverancier.

Standaard aanbod
In de afgelopen jaren zien we een groei in het aantal, voornamelijk online, schoenenzaken. Het merendeel houdt echter vast aan de standaarden in de markt en heeft alleen de meest gangbare maten in het assortiment. Het is daarmee een 1 op 1 vertaling van het bestaande concept naar een online variant. In Social Software zien we ook een groei in het aantal producten. Veel producten bevinden zich echter in een niche markt en creëren een silo-oplossing, anderen ondersteunen een breed scala aan functionaliteit maar hebben beperkte of geen mogelijkheden tot integratie. De keuze in leveranciers neemt hierdoor enorm toe, terwijl de kans op een passende keuze juist afneemt.

Groot aanbod en diversiteit
Groot was dan ook mijn vreugde toen er een online schoenenwinkel geopend werd met schoenen vanaf maat 38 en waarin ik kon zoeken op mijn specifieke eisen en wensen. Met mijn belangrijkste eis, maat 39, bleeft er een keuze over uit 245 paar schoenen. Heel even knipperde ik met mijn ogen en bekeek daarna de andere opties om mijn selectie te beperken: Merk, Kleur, Sluiting, Zooltype en Schoentype. Op zoek naar een nette zwarte lage herenschoen met veters werd mijn selectie snel teruggebracht tot een behapbaar aantal paar schoenen om uit te kiezen. Ondanks de keuze kwam ik toch weer uit op mijn standaard merk, omdat ik weet dat het goede kwaliteit is, dat ze uitstekend passen en omdat ik gewoonweg in één keer klaar wilde zijn. Dus als vanouds werden het weer schoenen van Floris van Bommel. In het maken van de keuze ging ik voor het bekende, terwijl ik ook een paar schoenen had kunnen kiezen van minstens 20 andere merken; goedkoper, mooier en minstens zelfs beter? Ik heb me voorgenomen om de volgende keer dat eens uit te proberen.

De juiste keuze maken?
Exact hier gaat het ook fout in de keuze van Social Software. Er is veel keuze, variërend van niche-oplossingen tot complete oplossingen die kunnen integreren met de bestaande oplossingen in uw organisatie. De keuze is echter zo groot geworden dat zelfs met het opstellen van de wensen en eisen waaraan de software moet voldoen nog een behoorlijke lijst aan mogelijke kandidaten over blijft. De vlucht naar het bekende en vertrouwde is wat er dan voor zorgt dat we dan een keuze maken die niet te ver van ons zelf af ligt. Dat kan zelfs zover doorslaan dat zelfs de scores van een RFI worden aangepast om deze passend te krijgen bij wat we graag willen of het beste kennen.

De angst voor het onbekende is wat ons hier parten speelt. Door gebruik te maken van de kennis van mijn netwerk kan bepaald worden wat goede mogelijke opties zijn. Op Facebook kan ik de vraag stellen naar de ervaringen binnen dat netwerk met andere merken schoenen en kan ik mijn keuze baseren op een waardeoordeel uit de markt. Bij Social Software is het net zo goed van belang om te luisteren naar ervaringen en een gedegen keuze te maken die het beste aansluit bij de organisatie. De kans op een goede keuze, die beter aansluit bij de organisatie wordt op deze wijze beduidend hoger. Trap niet in de standaard valkuilen, maar laat je goed adviseren!

Max Verbong

Max Verbong

Social Business Consultant

Max Verbong is als social business consultant betrokken als onderdeel van uw organisatie. Hij leeft zich in en denkt in mogelijkheden. Max is sinds 2002 betrokken bij Acuity als aandeelhouder en heeft door de jaren heen vanuit diverse rollen de klant centraal gesteld en de best mogelijke service geleverd als consultant en project manager. Sinds 2012 deelt Max zijn kennis over social business binnen de business consultancy tak Acuity xpt. Max leert graag nieuwe mensen en organisaties kennen, maar heeft daarnaast ook nog tijd voor andere passies zoals auto's en motoren, concerten bezoeken en basgitaar spelen. Verder houdt hij van lekker eten, lezen en muziek. Max is getrouwd met Mariëlle en heeft een zoontje Jesse.

Background:
- Social Business
- Business Consultancy
- GDPR (AVG)
- Inspireren
- Spreker
- Programmamanagement
- Advisering
- Ondernemerschap
- Crowdsourcing
- Prince2
- Scrum Master

Contact met Max m.verbong@acuity.nl Tel: +31 (0)73-8519861

Vraag het een expert

Actions
Loading...

BlogPostBlockPortlet

Actions
Loading...
blog