BlogPostDetailsPortlet

Actions
Loading...
3 tips om als sales effectiever te kunnen werken

3 tips om als sales effectiever te kunnen werken

Dagelijks krijg je als allround sales te maken met het halen van targets, het genereren van nieuwe business, verhogen van klanttevredenheid en alle aanverwante activiteiten. Hoe zorg je er voor dat je overzicht houdt, continue met de juiste zaken bezig bent en dus effectief werkt? Op basis van Covey's 7 habits of highly effective people hebben we deze 3 tips geselecteerd die je kunnen helpen jouw persoonlijke effectiviteit te verhogen:

1. Houd focus!

Elke dag hebben we de keuze wat we wel en wat we niet gaan doen. Laat je niet leiden door de waan van de dag, maar plan zelf je werk in en zorg dat je alle belangrijke zaken zo spoedig als mogelijk oppakt. Niet alle urgent lijkende zaken zijn belangrijk en realiseer je dat iemand met de grootste mond niet altijd de eerste aandacht nodig heeft. Zorg er verder voor dat wat je oppakt je ook daadwerkelijk af maakt, zodat het actielijstje kleiner wordt. Kortom, wat doe je waar, wanneer, met wie en voor wie. Wat zijn jouw prioriteiten en hoe maak je de juiste keuzes? Probeer met alles wat je doet zo veel als mogelijk toegevoegde waarde te leveren aan goede en mooie (potentiële) klanten. Hoe beter je dit op dagelijkse basis doet, hoe groter het verkoopsucces zal zijn.
Wanneer je als salesmedewerker over meer informatie beschikt dan de concurrentie en je deze informatie goed gebruikt, kan het verschil gemaakt worden. Door te analyseren op data uit je CRM- oplossing krijg je inzicht en leg je waardevolle verbanden. Deze inzichten kan je gebruiken om klanten echt gelukig te maken of om jouw activiteiten optimaal te timen. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waar je een nieuw product wilt introduceren bij een grote klant terwijl de service afdeling bij betreffende klant bezig is een groot issue op te lossen. Waarschijnlijk is even wachten op goed resultaat verstandig en vergroot het de kansen op een verkoop. Met al deze data inzichtelijk in je CRM- oplossing, kan je op continue basis de juiste keuzes maken en houd je de juiste focus.

2. Werk samen

Denk samenwerken en adem samenwerken uit. Samenwerken leidt tot effectiviteit. Werk samen met je collega's en met jullie klanten. Deel zo veel als mogelijk informatie, wees hier een leading voorbeeld in en stimuleer iedereen om je heen om te delen. Hoe groter dit sociale netwerk is, hoe meer waarde je zult genereren. Dit kan bijvoorbeeld heel erg goed binnen een zogenaamd sociaal intranet. Op deze manier houd je perfect overzicht over hetgeen onderling gedeeld wordt. Wanneer iedereen zijn of haar aandeel heeft in dit samenwerkingsplatform kan je samen met collega’s en klanten een unieke win- win situatie creëren.

Om daadwerkelijk effectief samen te werken met klanten is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe al deze informatie tot echte meerwaarde kan zijn voor klanten. Want als de klant hierdoor succesvol wordt en blijft dan zal jullie partnership ook floreren. Stel jezelf dus altijd de vraag hoe je er voor kunt zorgen dat de relatie met klanten tastbare voordelen voor hen oplevert. Door dit in het achterhoofd te houden werk je constructief aan een langdurige en duurzame relatie met klanten. Kortom, share to grow!

3. Begrijp voordat je begrepen wordt

Zorg dat je echt begrijpt waar (potentiële) klanten mee bezig zijn, wat ze daadwerkelijk drijft en wat er speelt binnen deze organisatie. Begrijp wat de uitdagingen zijn en bekijk zaken vanuit het perspectief van deze (potentiële) klanten. Leef je in en luister! Ga in hun schoenen staan. Door goed voorbereid te zijn op gesprekken die je voert met gesprekspartners weet je wat er speelt. Doordat jouw collega’s vanuit hun eigen expertise (marketing of services) dit ook bijhouden in CRM kan je nog beter kunnen inspelen op de behoeften van (potentiële) klanten. Diepgaande klantkennis is dus goud waarde en de remedie om de klanten echt te helpen en de concurrentie het nakijken te geven.

Wil je meer informatie over hoe jullie effectiever kunnen (samen)werken binnen jullie organisatie door middel van het inzetten van een goede crm- oplossing of een samenwerkplatform? Je kunt mij bereiken via onderstaande gegevens of laat jouw gegevens achter en ik zal zo spoedig mogelijk met jou in contact treden.

Jenny van Rees

Jenny van Rees

Sales consultant

Jenny is binnen Acuity crm verantwoordelijk voor de commerciële zaken. Door haar gedreven persoonlijkheid gaat ze altijd voor het maximale resultaat. Hierbij stelt ze de klant altijd voorop. Klanten ziet ze als partners en met haar grote verantwoordelijkheidsgevoel voelt ze zich medeverantwoordelijk voor het succes van de CRM- implementatie bij bedrijven. Als schakel tussen de klant en techniek denkt ze graag met u mee voor uw CRM- oplossing. 

Tijdens haar studie Commerciële Economie heeft Jenny stage gelopen in Australië (Sydney). Mede hierdoor staat reizen hoog op haar lijstje met favoriete bezigheden. Het is natuurlijk niet altijd vakantie. Doordeweeks is er een goed gevulde agenda met activiteiten. Zo traint ze wekelijks bij de plaatselijke voetbalvereniging om met Dames 1 op zaterdag een potje te voetballen. Daarnaast speelt ze alt- saxofoon bij de Elspeetse Fanfare. Verder houdt ze van wintersport en met goed gezelschap genieten van lekker eten en een heerlijk wijntje!

Contact met Jenny j.van.rees@acuity.nl Tel: +31 (0)73-8518 73

Vraag het een expert

Actions
Loading...

Vraag het een expert

Twijfel over de juiste oplossing, technische problemen of andere vragen? Vraag het een expert

Stel uw vraag

BlogPostBlockPortlet

Actions
Loading...
blog