Case Swinkels Family Brewers

Snellere en gemakkelijkere toegang tot informatie in een wereldwijde onderneming serveren. Hoe zorg je, als een onderneming wereldwijd gaat, dat alle neuzen van teams in verschillende landen dezelfde kant op wijzen? Swinkels Family Brewers implementeerde een geheel nieuw intranet voor medewerkers, gebouwd op IBM® Connections™ Engagement Center, en werkt er nu aan om het platform uit te breiden naar al hun medewerkers wereldwijd. Hierdoor is het voor teams gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot informatie en om deze te delen.

logo swinkels family brewers 400x215 met kader

Uitdaging van de onderneming
Aangezien hun onderneming internationaal uitbreidde, wilde Swinkels Family Brewers teams in Nederland en daarbuiten een betere manier aanbieden om toegang te krijgen tot organisatorische documenten en applicaties en om deze te gebruiken. Swinkels Family Brewers werkte samen met IBM Business Partner Acuity om een nieuw bedrijfsintranet te ontwikkelen. Hiermee gaf het medewerkers gemakkelijk toegang tot de middelen die zij nodig hebben om effectief te werken.

Resultaten

  • Verhoogde productiviteit door snelle en gemakkelijke toegang tot belangrijke informatie
  • Gelokaliseerde content verbindt medewerkers wereldwijd en houdt ze up-to-date
  • Betrokken en geïnformeerde medewerkers gedragen zich als effectieve ambassadeurs voor de merken van de onderneming

Het verhaal achter de uitdaging van de onderneming; verbetering van de communicatie
Swinkels Family Brewers maakt al 300 jaar bier. Wat startte als een kleine lokale brouwerij is uitgegroeid tot een snelgroeiende wereldwijde onderneming. Het bedrijf bezit zes brouwerijen in Nederland, België en Ethiopië en verkoopt tientallen merken in meer dan 130 landen. Nu heeft Swinkels Family Brewers ongeveer 1500 mensen over de hele wereld in dienst. Aangezien de onderneming internationaal blijft groeien is, om een succesvol bedrijf te blijven, het van cruciaal belang om deze teams te voorzien van de informatie en hulpmiddelen. Deze hebben zij nodig om productief te werken.

Els Wachter, Internal Communications Officer bij Swinkels Family Brewers, legt uit: “Wij zijn een duurzame familiebrouwerij met sterke wortels in de lokale grond. Terwijl we onze internationale aanwezigheid uitbreidden, wilden we de cultuur van onze Nederlandse onderneming naar onze wereldwijde locaties verspreiden. We wilden met al onze medewerkers op een duidelijke consistente manier communiceren.”

Swinkels Family Brewers gebruikte een intranet om de medewerkers in Nederland te voorzien van bedrijfsnieuws en informatie. Alle documenten waren echter in het Nederlands. Internationale teams waren afhankelijk van email en telefoon om informatie te delen. Bovendien eindigde de ondersteuning op het bestaande intranet bijna, was de navigatie moeilijk en werd tweerichtingscommunicatie niet ondersteund, waardoor de bruikbaarheid beperkt was.

“We wilden een nieuw wereldwijd intranet introduceren dat gebruikersvriendelijk en beschikbaar was voor mensen binnen onze hele onderneming,” zegt Wachter. “Ons doel was om een consistente ervaring te creëren voor alle medewerkers van Swinkels Family Brewers, terwijl we meerdere talen en relevante, gelokaliseerde content ondersteunen. Met dank aan IBM Connections Engagement Center is ons intranet gemakkelijker te navigeren en te gebruiken en op de lange termijn willen we dat het intranet het middelpunt wordt van onze bedrijfscommunicatie.

- Els Wachter, Internal Communications Officer, Swinkels Family Brewers

Het verhaal achter de transformatie; een nieuw intranetplatform tappen
Swinkels Family Brewers werkte samen met IBM Gold Business Partner Acuity om de juiste oplossing te vinden voor de behoeften van de onderneming. Acuity adviseerde het gebruik van IBM Connections Engagement Center om een nieuw wereldwijd intranet te bouwen.

Wachter vertelt: “IBM Connections Engagement Center maakt het mogelijk om snel en kosteneffectief twee prioriteiten van ons, een nieuw intranet op te zetten. Werken met Acuity was een goede ervaring. Ze hielpen ons om precies te omschrijven wat we verwachtten van het nieuwe intranet, welke functies we nodig hadden om dit mogelijk te maken en welke stappen we moesten nemen om daar te komen. De expertise en kennis van Acuity waren een echte aanwinst voor ons project.”

In samenwerking met Acuity stelde Swinkels Family Brewers een meerfasenplan op voor de implementatie. Tijdens fase één verving de onderneming haar bestaande intranet door een nieuw platform, gebouwd op Connections Engagement Center, voor teams in Nederland.

“We waren erg tevreden over hoe snel we Connections Engagement Center konden inzetten,” zegt Wachter. “Het duurde minder dan vijf maanden om het nieuwe intranet te ontwerpen en in productie te brengen."

Swinkels Family Brewers is momenteel bezig om op deze fundering verder te bouwen. In fase twee en drie van het project zal de onderneming een wereldwijd intranet naar al haar locaties uitrollen en het platform verder verbeteren.

Wachter licht toe: “We hebben grote plannen voor Connections Engagement Center. Medewerkers over de hele wereld zullen toegang krijgen tot een centraal punt voor bedrijfsnieuws en hulpmiddelen. We kunnen content aanpassen aan de locatie van iedere gebruiker en weergeven in hun eigen taal. Een medewerker in België zal bijvoorbeeld geen aankondiging krijgen van een evenement op ons hoofdkantoor in Lieshout hier in Nederland. We willen ook nog een meer sociaal intranet bouwen, waar mensen kunnen reageren op nieuwsitems, commentaar kunnen geven op documenten en deel kunnen nemen aan enquêtes. Uiteindelijk willen we het mogelijk maken dat alle medewerkers toegang krijgen tot het intranet via hun persoonlijke mobiele telefoons en tablets, zodat zij waar en wanneer dan ook de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben en up-to-date kunnen blijven van wat er gaande is op het bedrijf. We denken dat dit een bijzonder bruikbare functie is voor onze chauffeurs en brouwerijmedewerkers, die normaliter geen toegang hebben tot een computer.”

Het verhaal achter de resultaten; verhoging van de productiviteit en betrokkenheid
Swinkels Family Brewers maakt het voor medewerkers nu gemakkelijker dan ooit tevoren om informatie en hulpmiddelen te vinden die zij nodig hebben om effectief te werken. Met Connections Engagement Center, dat voor een intuïtieve en gebruikersvriendelijke ervaring zorgt, heeft de onderneming een duidelijke toename waargenomen in het aantal mensen dat iets publiceert op het intranetplatform.

“Met dank aan IBM Connections Engagement Center is ons nieuwe intranet gemakkelijker te navigeren en te gebruiken. Op de lange termijn willen we dat het intranet het middelpunt wordt van onze bedrijfscommunicatie,” verkondigt Wachter. “Waar mensen in het verleden afhankelijker waren van e-mail voor communicatie, zien we nu dat meer nieuwsitems worden gepubliceerd en meer informatie wordt gedeeld via het intranet. Mensen kunnen snel de content vinden die zij zoeken, wat tijd bespaart en hen helpt productiever te werken.”

Aangezien Swinkels Family Brewers Connections Engagement Center blijft verbeteren en het platform uitbreidt naar haar internationale locaties, verwachten zij een krachtigere en verbonden werkkring wereldwijd op te bouwen.

Wachter bevestigt: “We maken bedrijfscontent relevanter en lokaal en stellen werknemers in staat om het te gebruiken ongeacht waar ze zijn. Dit helpt onze mensen om zich meer verbonden te voelen met het bedrijf en meer betrokken te zijn bij het dagelijkse bedrijfsleven. En wanneer medewerkers trots zijn op hun bedrijf en zijn producten, zullen zij die extra stap in hun werk zetten en zich als ambassadeurs voor onze merken gedragen. Hiermee kan Swinkels Family Brewers zich onderscheiden van de concurrentie en het helpt onze onderneming sterk te blijven groeien over de hele wereld.”

Over Swinkels Family Brewers
Swinkels Family Brewers (voorheen Bavaria) is een familiebedrijf dat actief is in de bier-, frisdrank- en moutsector. Swinkels produceert 26 merken bier en bestuurt zes brouwerijen in Nederland, België en Ethiopië.