Zo kan Sugar jouw marketingactiviteiten ondersteunen

Blog
09 Jul 2019
Niek Vink
sugarcrm campagneblog marketing 350x250

De wereld van ons marketeers is veranderd sinds de invoering van GDPR. Vanwege de nieuwe wetgeving is het noodzakelijk om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. Binnen ons vakgebied, waarin je veel tijd en moeite steekt in het bereiken van doelgroepen, heeft het een grote impact. Sinds de invoer van GDPR is het namelijk niet langer toegestaan om personen zonder toestemming te benaderen.

Hierdoor is het belang van het genereren van kwalitatief hoogwaardige leads alleen maar toegenomen. Deze kunnen dankzij allerlei marketingactiviteiten worden verzameld. Denk hierbij o.a. aan traffic op websites, deelname aan beurzen, activiteiten met partners, social media campagnes en mond-tot-mondreclame. Echter, door het genereren van leads en informatie kunnen er zogenaamde data-silo’s ontstaan. Deze maken het lastig om een goed overzicht op alle gegevens te krijgen en behouden. Het is daarom belangrijk om deze op een centraal punt te verzamelen.

Overzichtelijke data
Een goed CRM-systeem is naar mijn mening de oplossing voor het centraal verzamelen van betreffende data. Mijn persoonlijke ervaring daarmee is dat het structuur biedt voor mijn marketingactiviteiten. Nadat ik talloze uren aan concepten, campagnes en ontwerpen heb gewerkt, wil ik de leadopvolging die daarop volgt natuurlijk baseren op overzichtelijke data. Die leadopvolging kan ik dan zo effectief mogelijk ten uitvoer brengen.

Binnen het CRM-systeem van Sugar kan ik allerlei gegevens over een potentiële klant verzamelen en opslaan. Denk hierbij aan contactgegevens, de contactpersoon, hoe we met die partij in aanraking zijn gekomen, specifieke behoeften en of we contact mogen opnemen. Aan de hand van dergelijke gegevens kan ik als marketeer een 360 graden beeld opbouwen van een potentiële klant.

Lead nurturing
Nadat de leads in Sugar zijn verzameld wil ik deze natuurlijk goed opvolgen en in een volgende fase gaan brengen (lees: een lead “nurturen”). Dankzij de “double opt-in” mogelijkheid die wij in onze Sugar hebben ingebouwd, kunnen potentiële klanten ons toestemming geven om contact met hen op te nemen. Met het 360 graden beeld kan ik vervolgens bepalen welke marketingactiviteiten ik het beste kan toepassen om die lead op te volgen. Zo ontwikkel ik op een positieve manier een band met betreffende leads met het doel hen enthousiast te maken over onze producten. Zo ontdekken zij welke meerwaarde wij als Acuity aan hen kunnen bieden.

Bij het opvolgen van een lead komt teamwerk kijken. Bij Acuity gaat dat bijvoorbeeld om samenwerking tussen marketeers, technische consultants en salesconsultants. Vanuit het CRM-systeem van Sugar kan ik de juiste collega op de hoogte stellen van het opvolgproces. Heeft de potentiële klant bijvoorbeeld een technische vraag over onze producten of services? Dan kan ik via het CRM-systeem van Sugar een collega met technische kennis inschakelen. Dankzij Sugar’s 360 graden beeld is deze collega gelijk op de hoogte van de betreffende potentiële klant, de gestelde vraag en wat zijn/haar bijdrage is in het opvolgingsproces. De werkwijze is zeer effectief, creëert betrokkenheid en garandeert een kwalitatief hoogwaardige opvolging. Potentiële klanten worden daar blij van.

Effectieve samenwerking
Hetzelfde voorbeeld geldt voor het moment waarop ik een collega van sales inschakel. Het 360 graden beeld van Sugar is natuurlijk ook essentieel voor het salesproces. Zij kunnen een potentiële klant snel en effectief benaderen omdat het totale beeld over betreffende contact al beschikbaar is. De in Sugar centraal verzamelde gegevens maken onze samenwerking daarom zeer effectief. Het is een onmisbare schakel in onze marketing- en salesprocessen.

Zo kan ons team waarde toevoegen binnen het zogenaamde lead management. Op deze wijze creëren wij een customer journey voor betreffende partij. Denk bijvoorbeeld terug aan de potentiële klant met de technische vraag. Deze kan dan door een technische consultant gebeld worden. Deze consultant is vanwege onze aanpak volledig op de hoogte van wat er bij deze potentiële klant afspeelt en van de specifieke vraagstelling. Dit zorgt voor snelle opvolging. Hiermee bouw je met potentiële klanten een goede relatie op en creëer je een hoge mate van client engagement. Dit zorgt voor de grootste kans op leadconversie.

Het CRM-systeem van Sugar ondersteunt mij dagelijks in mijn marketingactiviteiten. Het maakt gegevens over potentiële klanten, die vanuit allerlei marketingactiviteiten gegenereerd worden, overzichtelijk. Dat overzicht stuurt mij en mijn collega’s richting de juiste activiteiten voor iedere potentiële klant. Ik ben er heilig van overtuigd dat jouw marketingactiviteiten er ook door verbeterd zullen worden. Benieuwd wat Sugar marketeers allemaal kan bieden? Twijfel er dan niet aan om met ons contact op te nemen.