Sugar Market biedt overzicht, data en contentcreatie

Blog
12 Sep 2019
Niek Vink
sugar market blog 350x250

Vorige maand is Salesfusion overgenomen door SugarCRM. Hiermee heeft Sugar deze marketing automation software in haar eigen Sugar-oplossing geïntegreerd. Vervolgens is dit merk omgezet naar Sugar Market. Klinkt natuurlijk interessant, maar hoe draagt die software nou specifiek bij aan het leven van de marketeer? In dit blog ga ik dat helder maken.

Overzicht
Er zijn een aantal zaken die iedere B2B-marketeer bezighoudt. Als het op leads aankomt willen we natuurlijk kwaliteit en het juiste volume. We verzamelen en nurturen deze dankzij de meetbare resultaten van onze marketinguitingen. Sugar Market biedt daarvoor in grote lijnen twee dingen; overzicht op data en het maken van content. Die eerste term zie je terug in Sugar Market’s dashboard. Deze maakt in één oogopslag duidelijk hoe jouw marketingmiddelen presteren. Denk hier bijvoorbeeld aan het aantal geopende e-mails binnen een mailcampagne.

Een andere mogelijkheid is het overzicht houden op social media. Dankzij een partnership met Oktopost kun je je accounts beheren vanuit Sugar Market. Het gaat om een overzicht van je posts op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Ook kun je posts inplannen om te laten publiceren op een moment naar keuze. Je moet hier echter wel licenties voor Oktopost hebben. Daarnaast geeft Sugar Market nog een overzicht over leads, opportunities en conversies.

Data
Door al deze marketingdata wordt meteen duidelijk wat de resultaten zijn van je uitingen. Je zal daardoor snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Indien nodig kun je je data ook exporteren als Excel-bestand. Bovendien is het dashboard qua lay-out aan te passen voor maximaal overzicht. Dit doe je door de verschillende data cards, individuele onderdelen binnen het dashboard, te verschuiven naar een positie naar keuze.

Contentcreatie
Niet alleen het overzicht op je activiteiten is te zien binnen Sugar Market, veel van deze activiteiten kan je ook met de applicatie zelf uitvoeren . Het gaat hier vooral om het maken en uitsturen van content. Create, manage en analyse zijn hierbij de drie onderdelen. De soorten content die je kan creëren zijn breed. Denk hierbij aan Google advertenties, lijsten met contacten en campagnes.

Contactlijsten kunnen bijvoorbeeld als Excel-bestanden in Sugar Market ingevoerd worden. Mits de Excel-bestanden met de juiste kolommen in de juiste volgorde zijn opgezet, zal Market ze kunnen inlezen en importeren.

Onder het creëren van content vallen ook formulieren en e-mails. Denk hierbij aan contactformulieren, enquêtes en inschrijfformulieren voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Die eerstgenoemde is vooral bruikbaar om met toestemming contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen. Dit is natuurlijk handig in verband met de AVG-regels.

In de e-mail builder kun je je mails creëren zonder te hoeven coderen. Met een drag-and-drop systeem kan je afbeeldingen, teksten en overige onderdelen van een e-mail in je ontwerp slepen. Je kan ook gebruik maken van diverse bestaande templates, die je vervolgens alleen maar hoeft aan te passen aan jouw tekst en huisstijl. Heb je deze af, dan kun je je mail test renderen op onder andere desktop en mobiel. Het instellen van A/B-tests is ook mogelijk.

Campagnes en lead nurturing
De campagnes die in Sugar Market gemaakt kunnen worden variëren van een enkele e-mail uitgave, tot hele nurture- en triggercampagnes. De nurturecampagnes verdienen een speciale vermelding. Dankzij Sugar Market zal je in je eentje de taak van velen kunnen uitvoeren. Met diens nurture workflows kun je namelijk talloze nurturecampagnes naast elkaar draaien. Je kan kiezen welke content op welk tijdstip en op welke manier naar welke contactlijst gaat. De workflow kan ook vertakken. Heeft een lid van een bepaalde lijst bijvoorbeeld niet gereageerd op een e-mail, dan kun je instellen dat deze naar een andere lijst gaat om opnieuw te nurturen. Niet alleen zal het een groot deel van je werkzaamheden automatiseren, aangezien de workflow opties uitgebreid zijn, ook koppelt het met alle benodigde data terug.

Als je leads wil nurturen, wil je ze natuurlijk ook een score geven die aangeeft hoe ver ze in het nurtureproces zitten. Hier geeft Sugar Market vele mogelijkheden voor. Ten eerste is er geen limiet op het aantal profielen dat je een score kan geven. Daarnaast kan je scores (positieve en negatieve) toevoegen voor allerlei omstandigheden. Denk hierbij aan het soort content waar leads engagement mee hebben, in welke lijst ze staan en hoe (in)actief ze zijn.

Na het creëren moet je je zaken natuurlijk ook kunnen managen. Dit is een soortgelijk menu als het creatiemenu. Hier krijg je echter een overzicht van alle content en campagnes die al gemaakt zijn. Niet alleen zul je zaken kunnen aanpassen, ook krijg je statistieken te zien van hoe de content/campagne presteert. Dit overzicht kan leiden tot eventueel bijsturen van je strategie.

Sugar Market-evenement
In dit blog heb ik slechts een klein overzicht gegeven van de mogelijkheden van Sugar Market. Wil je nog meer weten? Op 9 en 10 oktober zal Acuity crm hierover een seminar organiseren. Meer informatie daarover en de mogelijkheid tot gratis inschrijven is hier te vinden. Heb je nog andere vragen over dit marketing automation-systeem? Neem dan gerust contact met ons op.