Hoe Sugar GDPR-uitdagingen voor sales kan aanpakken

Blog
11 Jul 2019
Patrick Palmans
sugarcrm campagneblog sales 350x250

De Europese privacy verordening (GDPR) is nu al meer dan een jaar van kracht en nog steeds worstelen veel bedrijven met deze nieuwe privacywetgeving. De meeste bedrijven hebben zich begin 2018 wel geïnformeerd over dit onderwerp, de nodige verwerkersovereenkomsten zijn getekend, en misschien is hier en daar wat software geüpgraded. Maar is daarmee de klus geklaard? Nee zeker niet, want we weten allemaal dat we hier te maken hebben met een continu proces. De hele organisatie dient waakzaam te zijn omtrent privacygevoelige informatie. Deze verantwoordelijkheid ligt hier zeker niet enkel bij Legal & Marketing.

In een B2B omgeving lijkt er voor Sales op het eerste zicht niet zoveel te veranderen. Gegevens over bedrijven vastleggen, dat mag! Maar de contactgegevens van je klanten en prospecten, hoe zit het daar mee? De persoonsgegevens van je contacten vallen wel degelijk onder de nieuwe regelgeving. De data welke we gedurende vele jaren hebben verzameld, gaan we nu toch niet weggooien?!

Meer nog, eigenlijk wil ik zelf nog meer data betreffende mijn klant/prospect vastleggen. Ik wil mijn contacten nog beter profileren, zodat ik hem of haar op een gepersonaliseerde manier kan benaderen! En hoe zit het dan met nieuwe technologieën als AI (artificiële intelligentie), waarmee we onze data op een geautomatiseerde manier kunnen verrijken? Hoe ver mag je hierin gaan? Veel vragen dus, maar waar vind ik de antwoorden?

Sowieso is voor Sales het CRM systeem de primaire toepassing m.b.t. zijn of haar dagelijkse werkzaamheden. Dus ligt het voor de hand om voor alle contactgegevens dan maar meteen je CRM als centrale database te gebruiken voor héél je organisatie. SugarCRM is een moderne toepassing en biedt je een 360 graden beeld van je contacten bij je klanten en prospecten, maar hierbij zijn er wel 2 aandachtspunten:

  • Integratie met andere toepassingen
  • Datakwaliteit

Wat je wil bereiken is dat een sales persoon niet constant moet switchen tussen diverse toepassingen om zijn of haar informatie bij elkaar te krijgen. Het enige waar hij of zij wél mee wil switchen gedurende zijn dag, is het toestel waarmee hij zijn gegevens raadpleegt. Als gebruiker wil je dat de data naar jou komt en niet andersom. SugarCRM is door o.a. zijn gebruikersvriendelijkheid, de mobiele app en de integratiemogelijkheden het ideale instrument voor de moderne verkoper.

crm cirkel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat onze manier van werken aan het veranderen is, wordt door iedereen beaamt. We hebben meer data nodig en de kwaliteit dient gewaarborgd te zijn. Maar als het gaat om data invoeren, vindt menig salespersoon dit tijdverlies. “Ik ben geen administrator” en “Intussen kan ik niet verkopen” hoor ik wel eens. En eigenlijk heeft men ergens wel gelijk. Er is zoveel data reeds beschikbaar, dus waarom zou je nog iets zelf moeten inkloppen. “No-touch data entry”, dat bestaat toch al? En ja hoor, op dit vlak zie je dat een modern CRM systeem als Sugar enorme investeringen maakt om al de data die u zoekt, als een service te kunnen aanbieden middels o.a. een oplossing als Hint

O ja, en mag ik dan als sales nog een wens hebben? Graag zou ik al mijn informatie ook mobiel bij de hand hebben, dat maakt mijn leven een stuk eenvoudiger. Wel ook hier kunnen we je geruststellen omdat de SugarCRM mobiele app je op een gebruikersvriendelijke toelaat ook je werk te kunnen verrichten vanaf een smartphone of tablet.

Tot slot geef ik nog graag volgende algemene aanbevelingen m.b.t. data privacy:

  • Vermijd replica’s, check je data(model), integraties en beveiliging.
  • Waarborg de kwaliteit van de data en gooi weg wat verouderd of niet nodig is.
  • Beperk het importeren van externe data en kijk of het niet handiger is om te linken naar externe database middels oplossingen als Hint of de connector voor LinkedIn Sales Navigator.
  • Werk samen met alle betrokken afdelingen (Marketing, Legal, Services, …) om een bedrijfsbreed beleid vorm te geven.
  • Train de gebruikers en maak iedereen bewust over hun eigen verantwoordelijkheid.

Indien je graag over dit onderwerp verder van gedachte wil wisselen, mag je me vanzelfsprekend contacteren voor een afspraak. Stuur gewoon even een email naar p.palmans@acuity.nl en dan zitten we spoedig samen aan tafel.