Het jaar 2020: “Spirit is what man can be”

Blog
18 Feb 2021
Aart Nijkamp
Thumbnail blog Aart 2020 350x250

Sinds enkele jaren kijk ik vanuit mijn eigen perspectief terug op het afgelopen jaar en werp ik een blik op de toekomst. In januari 2020 keek ik nietsvermoedend vooruit en benoemde toen de klimaatcrisis als de grootste uitdaging voor de toekomst. Wie had toen gedacht dat we eerst nog even met een andere crisis moesten dealen en dat we tegenwoordig met onze collega’s online borrels organiseren? Ik denk vrijwel niemand.

Het woord van het jaar
Een woord dat in 2019 nog niet bestond, werd in 2020 het woord van het jaar: Anderhalvemetersamenleving. Wat een contrast met 2019, toen ironisch genoeg Boomer tot het woord van het jaar gekozen werd. Het klinkt allemaal zo ver weg en zo zorgeloos als zeurende Boomers je allergrootste probleem zijn. De veel gebruikers van het woord Boomer maken zich nu zorgen over de gezondheid van hun opa’s en oma’s. Er kan in een jaar veel veranderen!

Elk nadeel heeft zijn voordeel
Zoals Johan Cruijff zei: 'elk voordeel heb zijn nadeel'. Aan het einde van 2020 zou je ook kunnen zeggen: elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo waren we het afgelopen jaar genoodzaakt om zowel privé als zakelijk ons leventje anders in te gaan richten. Alles met het doel om het virus te bedwingen en in meer praktische zin om de zorg te ontlasten Thuiswerken werd ook voor ons de norm en hierdoor moesten we andere vaardigheden aan gaan spreken. Vaardigheden die we ook in de toekomst goed kunnen gebruiken. Het afgelopen jaar was vanwege de fysieke afstand tussen collega’s het van cruciaal belang om heel goed met elkaar te communiceren en elkaar te blijven stimuleren en motiveren.  Teamwork was nog nooit zo belangrijk.

Motivatie moet uit jezelf komen
De Nederlandse regering sprak ons als burgers aan op ons inlevingsvermogen en onze solidariteit: “Alleen met elkaar krijgen we het virus er onder”. Elke dag moeten we nadenken voor welk doel en voor wie wij bereid zijn om ons gedrag aan te passen. Sommigen zeggen dat we meer vreselijke beelden moeten tonen om duidelijk te maken hoe ernstig de situatie is. Zelf beschouw ik dat als een teken van sociale armoede. Bang maken is naar mijn mening nooit de goede manier om mensen intrinsiek te motiveren. Motivatie moet namelijk uit jezelf komen. Het gaat hier om de juiste Spirit.

Spirit is what man can be!
Een van mijn favoriete bands zijn The Waterboys. Bekend van onder andere de hits The Whole of the Moon en A Girl Called Johnny. Maar het mooiste nummer van hen is wat mij betreft Spirit. Het gaat er over dat je met de juiste mentale instelling veel meer kunt dan je denkt of dat anderen van je denken. Centraal in deze song staat de zin: “Spirit is what man can be”, wat mij betreft een krachtig motto, passend bij deze tijd. Spirit hebben we nodig om deze moeilijke tijd door te komen en om al het geleerde van de afgelopen tijd in de praktijk te brengen. Daarnaast met elkaar het bijna onmogelijke waar te maken: elkaar te motiveren, elkaar te stimuleren, elkaar te steunen en elkaar beter te maken. Dat is de spirit!

Met elkaar krijgen we het virus onder controle
Ik heb er vertrouwen in dat we met elkaar het virus onder controle zullen krijgen. Of het daarna weer zoals vanouds gaat worden? Ik denk het niet. Zoals al eerder in deze blog aangestipt; de strijd tegen Global warming wordt de volgende gezamenlijke uitdaging. Die strijd gaat wat langer duren. Maar het is goed dat we al wat geoefend hebben. 

Hoe 2020 in zakelijke zin verlopen is
Door Corona en de gevolgen hiervan werd, zakelijk gezien, het jaar 2020 totaal anders dan we gepland hadden. Een aantal van onze klanten zijn werkzaam in c.q. toeleverancier van branches die hard door de Coronamaatregelen getroffen zijn. Denk hierbij aan de horeca, de evenementenbranche en de sportbranche. Waar we konden hebben we deze klanten geholpen om deze moeilijke tijd door te komen.

Onzekerheid en voorzichtigheid gingen hand in hand
Daarnaast waren er organisaties die na de uitbraak van Corona een tijdelijke investeringsstop hebben doorgevoerd. De vele onzekerheden maakte dat voorzichtigheid geboden was. Doordat er in het vierde kwartaal van 2020 contouren van de toekomst duidelijk werden en er weer perspectief ontstond, is er door deze organisaties weer ruimte gemaakt voor investeringen.

Wat Corona deed met de accountancybranche
En dan was er het fenomeen van bedrijven die juist door Corona een opleving beleefden. We kennen allemaal de voorbeelden van onder andere supermarkten en onlinewinkels. Maar ook voor de accountancybranche was het hard werken omdat vele cliënten van de kantoren een extra beroep deden op de kennis en kunde van deze branche. Door deze drukte was er binnen de kantoren met name in de periode mei t/m september 2020 weinig gelegenheid om na te denken over investeringen. Ook wij hadden hier in betreffende periode last van. Gelukkig is vanaf oktober de vraag naar onze accountancy-gerelateerde producten en diensten weer toegenomen.

De impact van Corona op de ICT-bedrijven
Bovenstaande heeft geresulteerd in een beeld van 2020 die vele andere ICT-bedrijven herkennen. ICT-ondernemingen, met een businessmodel op basis van abonnementen, hebben in algemene zin relatief weinig last gehad van Corona en de hieraan verbonden maatregelen. Echter, vele projectgeoriënteerde ICT-ondernemingen hebben wel degelijk last gehad van de ontstane omstandigheden. De oorzaken zijn in deze blog al aan de orde gesteld.

Hoe vatbaar was Acuity?
Vanwege het door ons gehanteerde businessmodel en de krachtige positie van de accountancybranche hebben we met onze branchegerelateerde producten en diensten (MijnAccountantsPortal en Tess) een omzetgroei weten te realiseren. In het afgelopen jaar is ook duidelijk geworden dat de vraag naar generieke klantenportalen niet afgenomen is. Het innovatieve karakter van Tess en de hieraan verbonden unieke voordelen worden op steeds grotere schaal gewaardeerd.

We hadden in het begin van 2020 ingezet op een omzetgroei binnen onze projectorganisatie. Door omstandigheden hebben we deze plannen aan het einde van het voorjaar van 2020 moeten bijstellen. Met een positieve instelling hebben we de periode daarop gebruikt om onze klanten extra aandacht te geven en onze organisatie en onze producten en services op alle vlakken future proof te maken. Ook hebben we gewerkt aan verdere standaardisatie. Vanaf half oktober 2020 nam de vraag in dit segment weer licht toe en het lijkt er voorzichtig op dat deze toename structureel is.

Wat en hoe in 2021
We hebben in 2020 op vele vlakken geleerd en nieuwe kennis opgedaan. We zijn geconfronteerd met de realiteit dat constante groei niet vanzelfsprekend is. Hopelijk is onze collectieve realiteitszin en leervermogen dusdanig dat we in de toekomst zaken echt anders gaan doen. Niet dwangmatig maar vanuit de wil om te veranderen.

Acuity wil graag actief deelnemen aan deze positieve beweging tot veranderen. Dit doen we door het ontwikkelen en aanbieden van innovatieve producten en diensten welke passen bij moderne, inclusieve en duurzame organisaties. Met deze spirit gaan we van het jaar 2021 met veel compassie en enthousiasme iets moois maken: “Spirit is what man can be”.