Facebook at Work heeft geen gebruikersadoptie nodig

Blog
27 Jan 2015
Max Verbong
facebook at work blog 350x250

Op 14 januari 2015 is voor een select aantal bedrijven Facebook at Work gelanceerd. Het idee van Mark Zuckerberg is dat iedereen al weet hoe het platform werkt en dat er dus geen training en gebruikersadoptie nodig is. Laten we dat eens nader bekijken.

Het eerste punt is dat ‘iedereen het gebruikt’. Met ruim één miljard gebruikers is Facebook dan misschien wel het grootste social platform. Maar iedereen kent de collega’s, vrienden en kennissen die geen gebruik maken van Facebook en zij zullen dat ook zo lang mogelijk blijven uitstellen. Daarnaast is slechts een klein aantal van de gebruikers ook daadwerkelijk actief. Als ca. 20% van al mijn contacten met regelmaat iets post, dan is dat een ruimte schatting. Van de rest gebruikt een deel de ‘like’ knop, geeft een kleiner deel af en toe een reactie en doet de rest niet meer dat op zijn of haar gemak meelezen. In een werkomgeving zal het van belang zijn dat iedereen gaat bijdragen. Dus alleen al op dat punt is er een mooie uitdaging weggelegd en zal er dus ook training, of in ieder geval instructie, nodig zijn.

Het tweede punt is dat de fanatieke gebruikers van Facebook wel weten hoe de applicatie werkt, maar dat ze het niet gebruiken om kennis en informatie te delen. De tool wordt voornamelijk gebruikt om te laten zien wat je aan het doen bent, om leuke dingen te posten en af en toe een vraag te stellen. Maar hoe gebruik je Facebook at Work om je dagelijkse werkprocessen te ondersteunen? Om je werk effectiever, efficiënter en plezieriger te maken en te zorgen dat iedereen kan bijdragen aan de doelstellingen van de individu, de teams, de afdelingen en de gehele organisatie? Hoe sluit het platform aan bij de cultuur van de organisatie? En hoe gaan we samenwerken met ons ecosysteem vanuit dit systeem? Om dit te bewerkstelligen heb je als organisatie gebruikersadoptie nodig en daar zul je dus ook bij Facebook at Work gewoon in moeten investeren.

De conclusie is dat training en gebruikersadoptie voor een social platform altijd belangrijk zullenl zijn, ook als het platform veel weg heeft van een platform dat door ruim één miljard mensen gebruikt wordt. Wellicht dat het traject eenvoudiger zal zijn en dat je eenvoudiger meer ambassadeurs binnen je organisatie op de been krijgt die het platform zullen ondersteunen, maar gelijktijdig zul je ook sterkere weerstanden ondervinden in de organisatie vanwege de reputatie van Facebook als het aankomt op privacy en geheimhouding. Het traject zal dus goed begeleid moeten worden, van de introductie, via de eerste stappen binnen de organisatie, naar een platform dat de dagelijkse werkzaamheden efficiënt en effectief ondersteunt. Als afsluiter nog een misvatting die we vaak tegenkomen in de praktijk. Door dit als organisatie niet professioneel aan te pakken en zelf links en rechts wat gebruikers te trainen in het gebruik en daarmee de gebruikersadoptie te onderschatten, zal een social platform binnen een organisatie nooit het potentieel bereiken dat men er van verwacht. Training en gebruikersadoptie maken het verschil tussen een platform beschikbaar hebben binnen de organisatie en het platform een succesvol onderdeel te laten worden van de processen en werkzaamheden binnen de organisatie en in de samenwerking met het ecosysteem. Heeft u al de juiste keuze gemaakt om uw medewerkers plezieriger te laten werken?