Durven een nieuwe route in te slaan

Blog
20 Mar 2018
Patrick Palmans
nieuwe weg blog 350x250

2018 is voor mij nu al hét jaar van de verandering. Eerst en vooral heb ik een nieuwe stap gemaakt in mijn professionele loopbaan en ben sinds 1 Januari gestart als Business Development Manager bij Acuity. En even later, op 6 januari ben ik de trotse opa geworden van mijn eerste kleinzoon Aiden, wat een prachtige gebeurtenis voor heel de familie!

Misschien heeft het met de leeftijd te maken, of met de recente gebeurtenissen, maar een belangrijk aspect in al mijn keuzes is dat ik vooral veel plezier wil hebben in alles wat ik doe en beleef. Zo zijn er ook veel paralellen te trekken tussen mijn grote hobby, toeren met de motor, en de zakelijke route die je aflegt samen met collega’s, klanten en partners.

 

 

Plan je route
Een goede voorbereiding is het halve werk. Iedereen kent deze uitdrukking wel en voor mij is die ook toepasbaar op mijn hobby. Voordat ik op de motor stap plan ik steeds eerst een route op mijn GPS-navigatiesysteem. Soms kopieer ik snel een route vanuit een community, maar meestal stippel ik zelf een traject uit op basis van de mooiste wegen. Zo weet ik vooraf hoeveel tijd mijn tochtje op toeristische toersnelheid in beslag zal nemen en ook dat ik geen doodlopende straatjes insla.

Tijdens mijn recente bezoeken bij diverse Belgische klanten komen vergelijkbare wensen voor hun CRM-trajecten ter sprake: voorspelbaarheid en toekomstbestendigheid. Je CRM-systeem dient mee te gaan met hoe de markt beweegt en met de nieuwe technologieën. Stilstaan is achteruit gaan.

visual m

Wendbaarheid
En zo komen we bij naadloos bij een andere belangrijke beleving van het motorrijden, namelijk het bochten nemen. Na de winterstop is het altijd weer even oefenen. Focus en concentratie zijn dus belangrijk. Zeker in de bergen dien je op de eerste plaats op de weg, de andere deelnemers in het verkeer en je passagier achterop te letten, want zij beslist over de pauzestops. Maar wat is dat genieten, al die haarspeldbochten op weg naar bijvoorbeeld de Stelvio pas. Dan wordt je gevoel voor balans en beheersing echt op de proef gesteld.

In de zakelijke wereld is het niet anders. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op en de competitie zit ook niet stil. Termen als agile en disruptive zijn ons wel bekend en geven aan dat ieder bedrijf goed over zijn veranderstrategie na dient te denken. Hier onze klanten in begeleiden en een veilig en haalbaar traject uitstippelen, is een prachtige uitdaging waarin ik dan ook graag al mijn energie, passie en ervaring wil steken.

Delen van je ervaring
Wanneer de rit gereden is, houdt het nog niet op. Want na een mooie toer deel ik graag mijn foto’s en routegegevens met anderen. Niet iedere motorrijder is handig met de verschillende navigatietools, dus doe ik graag die extra moeite om mijn ervaring te delen. Ook het rijden op zich is leuker in groep. Gezellig samen een terrasje pakken hoort er ook bij. Alleen gaan rijden doe ik zelden, dan rijd ik louter een rondje om snel weer thuis te zijn.

“Be smart, work together” is het motto van Acuity. Dit ligt volledig in lijn met hoe ik mezelf probeer op te stellen naar collega’s, zakelijke relaties, vrienden en familie. Het kost soms wel wat meer moeite, maar de voldoening is nadien des te groter. Openstaan voor nieuwe ideeën, eigen ervaringen opbouwen en deze dan doorgeven aan anderen, dat geeft mij energie. Mijn route voor 2018 ziet er veelbelovend uit en ik hoop bij velen van u dit jaar nog vele leuke tussenstops te maken.