Dichter bij de consument met Social Depth Platforms

Blog
24 Sep 2013
Social depth blog 350x250

Organisaties zijn nog volop bezig met de ontwikkeling naar een Social Business. Marketeers zijn echter alweer bezig met een volgende slag en willen meer dan een online community, ze willen controle en inzichten. Social Depth Platforms (SDP) zijn er om aan die wensen tegenmoet te komen. Maar waar zijn de marketeers dan naar op zoek?

Marketeers hebben veel geïnvesteerd in de transformatie naar websites waarin ze het verhaal kunnen vertellen over hun producten, merken en aanbiedingen. Met de toevoeging van social media wordt op de website de consument centraal gezet en worden mogelijkheden gegeven aan de consument om zelf content toe te voegen en kan een interactie worden aangegaan tussen het merk en de consument. De marketeers willen dit omdat:

 

 

Informatie vinden we voornamelijk op het Internet: Meer dan de helft van de consumenten, die online een service of product hebben aangeschaft, hebben het Internet gebruikt als hoofdgereedschap om informatie in te winnen. Gedurende hun omzwervingen komen ze daarbij in de meeste gevallen uiteindelijk terecht op de website van het betreffende merk.

Sociale activiteit vergroot het bezoekersaantal: Het is gebleken dat een website met actieve community's een hogere plek inneemt in de zoekresultaten. Dus hoe meer sociale activiteit er binnen de eigen website plaatsvindt, hoe meer bezoekers de website uiteindelijk kan trekken. En door de sociale activiteit in een eigen gecontroleerde omgeving te laten plaatsvinden heeft natuurlijk ook zijn meerwaarde.

- Consument gerelateerde content biedt meerwaarde: 50% of meer van de consumenten geeft, bij de beslissing voor een aanschaf, de voorkeur voor websites waar het mogelijk is om reactie te geven en een waardeoordeel te geven.

Deze punten zijn niet alleen van belang in de consumentenmarkt, maar speelt ook een steeds grotere rol in andere industrieën, waaronder de B2B markt, waar gezocht wordt naar mogelijkheden om het aankoopgedrag te beïnvloeden. Met deze functionaliteit maken we de stap naar Social Depth Platforms, waarvan de definitie die door Forrester Research als volgt is opgesteld: "Social Depth Platforms bestaan uit technologieën die sociale content en ervaringen toevoegen aan marketing sites." Bedenk daarbij dat de websites van bedrijven en merken eigenlijk altijd een uithangbord zijn en dus een onderdeel van de marketingdoelstellingen, dan is dit een stap die voor het gros van de bedrijven zeer waardevol is.

Met de Social Depth Platforms kunnen marketeers:

- Online discussies: De eerste stap is om online ruimtes te creëren waarin de consument vragen kunnen stellen, support kunnen krijgen en hun ervaringen kunnen delen over de producten en services, maar meer en meer worden deze technieken ook ingezet om informatie te verstrekken voor toekomstige aankopen. In Social Depth Platforms kan dit gerealiseerd worden door community's toe te voegen, maar ook door content vanuit de community's rechtsreeks te publiceren naar de homepage of productpagina's.

- Importeren en publiceren van social media content: Het is mogelijk om content van andere sociale netwerken (zoals Facebook, Twitter en Pinterest) en vanuit eigen online community's te publiceren op de eigen website. Deze content kan bekeken worden via real-time streams en ondersteunend zijn aan de content op de website. De website wordt hierdoor een volwaardige Social Hub waarop reacties, waarderingen en reviews direct op de eigen website zichtbaar gemaakt kunnen worden.

- Managen en overzicht: Social Depth Platforms geven de mogelijkheden om permissies in te stellen, te modereren en analyses uit te voeren op gebruikersactiviteit. Daarnaast geven de platforms overzichten in de vorm van dashboards welke door marketeers gebruikt kunnen worden om de resultaten te presenteren, doelen bij te stellen of activiteiten aan te passen.

The markt voor Social Depth Platforms groeit enorm op dit moment en er vindt een consolidatie plaats van platformen en functionaliteit, waardoor voor marketeers een steeds robuuster platform ontstaat in de toekomst. Forrester Research gaat hier in het onderzoeksrapport The Forrester Wave: Social Depth Platforms, Q3 2013, welke de basis is voor deze blog, verder op in en heeft de marktleiders en de aanstormende talenten op een rijtje gezet. Maar voor alle marketeers en alle organisaties die zichzelf in de markt zetten zal dit een steeds belangrijker aspect worden in het creëren van een gezicht naar buiten.

-- Dit blog is geschreven door Max Verbong --