De rol van middle management in een Social Business: Chris

Blog
10 Mar 2014
middle management blog 350x250

Net als goede wijn is het met sommige verhalen zo dat ze even moeten blijven liggen alvorens ze geschreven worden. Op Connect 2013 in Orlando, USA hebben we met een leuke groep gediscussieerd over de rol van het middle management. In een zogenaamde Birds of a Feather sessie namen Daisy Rood en Monique van Maare van IBM Global Business Services ons mee in de wereld van vier middle managers en nu is het mijn beurt om jullie mee te nemen in diezelfde wereld.

Als een organisatie transformeert naar een Social Business verandert er veel voor de middle manager. Met de invoering van social platforms kan iedereen een stem krijgen die  gehoord kan worden en kunnen er directe communicatielijnen ontstaan tussen het hogere management en de werkvloer. Waar voorheen de middle manager de informatie kon filteren en kon kleuren, ziet de middle manager zijn rol veranderen of gaat in de weerstand. In deze eerste blog over de middle manager nemen we je mee in de wereld van Chris.

Chris doet zijn werk, maar is niet meer zo betrokken als dat hij vroeger was. In de rustige uurtjes droomt Chris van de leuke dingen die hij gaat doen als hij over een paar jaar met pensioen gaat en hij heeft al zoveel meegemaakt in deze organisatie dat de volgende verandering er ook nog wel even bij kan. Het nieuwste is het sociale platform dat geïntroduceerd is en met veel poeha is aangekondigd. Het hogere management is lyrisch over de nieuwe tools en communiceren rechtstreeks besluiten en andere informatie met de gehele organisatie, voor de vergaderingen wordt gebruik gemaakt van activiteiten en hij heeft een tablet gekregen om papierloos te kunnen vergaderen.

De tablet heeft Chris keurig in de la van zijn buro opgeborgen en voor de vergadering heeft hij met behulp van een collega alle stukken gevonden op het social platform en door de printer gegooid. Een paar minuten te laat schuift Chris aan in de vergadering, die toch altijd te laat begint en hij scant de stukken even terwijl de collega's binnen druppelen en demonstratief de agenda en vergaderstukken op hun tablet toveren. Na een paar grapjes over de vraag of Chris de laatste update ook op zijn papieren versie heeft binnen gekregen start de vergadering. Chris gaat achterover zitten en hoort aan wat er allemaal te gebeuren staat terwijl zijn gedachten regelmatig afdwalen. Zijn team heeft het waarschijnlijk toch al gelezen op de statusupdates of de blogs van de directeur, dus zo belangrijk is het niet meer. De directeur is zo open op dat social platform dat ze over zich uitgestort gekregen hebben dat hij zich afvraagt of het allemaal niet iets minder zou moeten. De werkvloer hoeft toch niet alle details te weten van wat er zich op het hoogste niveau in de organisatie afspeelt? Chris schudt een keer meewarig zijn hoofd en denkt wel twee keer na voordat hij iets via dat nieuwe platform gaat delen waar iedereen een mening heeft over zijn werk. Hij bladert door zijn agenda heen en zijn oog valt op de workshops over het werken met het social platform voor het middle management die voor morgen gepland zijn. Dure consultants die hem wel even komen vertellen hoe het alelmaal moet. Chris denkt eraan om zich een dagje ziek te melden en te gaan vissen of gewoon lekker in bed te blijven.

De volgende dag is Chris plichtsgetrouw als hij is gewoon op kantoor verschenen, al was het echt weer om in bed te blijven. De avond ervoor heeft Chris een videogesprek gehad met zijn zoon in Canada en zijn dochter, die aan de andere kant van Nederland woont. Een gesprek dat begon over koetjes en kalfjes, zoals ze dat vaker deden, veranderde al gauw in een gesprek waarin zowel zoon als dochter hem probeerden te overtuigen van het nut van social media, Het zorgt er immers voor dat ze elkaar konden spreken en dat hij op de hoogte bleef van zijn kleinkinderen aan de andere kant van de grote plas. Als Chris de vergaderruimte binnenloopt voor de workshop is hij daar samen met slechts drie andere collega's en de consultant die bij ze aanschuift is gelukkig niet zo'n facebook-twintiger. Dat de collega's waarmee Chris in de workshop zit met zorg zijn uitgekozen valt hem niet op, maar alle vier blijken ze er op dezelfde manier in te zitten.

De consultant vraagt Chris en zijn collega's van alles over hun werk, kennis, expertise en hobbies en eindigt na een tijdje met de vraag hoe ze er voor gaan zorgen dat al die kennis die ze hebben binnen de organisatie behouden gaat blijven. Even blijft het stil, want die kennis zit in hun hoofden en nergens anders. Daarna pakt diezelfde consultant nog even terug op de hobby van Chris en of hij weet of er nog meer collega's in aller vroegte bij het water te vinden zijn. Chris schudt zijn hoofd en de consultant tovert een community op het scherm van de 'Vroege Ochend Vissers'. In die community binnen dat nieuwe social platform wordt kennis gedeeld over goede visstekken, welk aas het beste werkt en wanneer ze deelnemen aan de volgende viswedstrijd. Langzaam maar zeker wordt zijn aandacht getrokken. Chris merkt nog wel even op dat dit geen zakelijk gebruik is, maar neemt zich wel voor om eens in die community te duiken.

Als volgende bekijken ze in een community waarin de kennis wordt gedeeld door collega's op het kennisgebied van Chris zelf en hoe langer ze daar naar kijken, hoe meer dingen Chris ziet die niet in de haak zijn. Hij wijst op een aantal zaken die niet meer kloppen en geeft aan dat dat moet worden aangepast. De consultant glimlacht en geeft aan dat Chris dat zelf kan doen door lid te worden van de community en zelf bij te dragen. Chris zit inmiddels op het puntje van zijn stoel, maar vindt het nog allemaal erg ingewikkeld. Tijdens de lunch denkt Chris nog even na over de workshop en wat hij daar gezien heeft en na de lunch zoekt hij één van zijn teamleden op die altijd veel van dat social platform lijkt te weten, legt aan hem uit wat hij gezien heeft en vraagt of ze samen aan de slag kunnen om de kennis in het systeem te updaten en aan te vullen.

Een paar maanden later is Chris helemaal op dreef en werkt hij met zijn gehele team in het sociale platform. Sinds hij is gaan deelnemen aan de community omtrent zijn kennisgebied heeft hij nieuwe contacten gelegd binnen de organisatie, heeft hij enkele fikse online en face to face discussies gehad over de materie en gaat hij weer met plezier naar zijn werk. We laten Chris alleen bij het posten van een blog over zijn winnende vangst in de community van zijn nieuwe vismaatjes. Chris heeft zijn weg gevonden en heeft ingezien dat hij nog genoeg te bieden heeft voor zijn organisatie en voor zijn team. Mede dankzij een goede aanpak van de consultants die de invoering begeleid hebben.

In de volgende blog zullen we meelopen met een andere collega van Chris en zullen we bekijken hoe zij tegen het social platform aan kijkt. Met Chris lijkt het in ieder geval allemaal goed te komen. In de laatste blog, als we ook drie andere collega's van Chris beter hebben leren kennen, zullen we ze alle vier nog een keertje naast elkaar zetten om te bekijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen in deze transformatie.

-- Dit blog is geschreven door Max Verbong --