De kracht van social media in uw organisatie

Blog
23 Oct 2013
kracht van social media blog 350x250

Het is geen geheim dat enterprise social software ontwikkeld is met de successen in het achterhoofd van de verschillende social media omgevingen die we dagelijks op het Internet (kunnen) gebruiken. Maar wat is de kracht dan van die social media en hoe vertaald zich dat naar het werken in een professionele organisatie? Gebaseerd op een aantal voorbeelden uit de social media laten we zien wat dat kan opleveren in uw organisatie. Stel bij elk voorbeeld dat de revue passeert de vraag of het gewenst zou zijn in uw organisatie of dat het al gebeurd.

 

 

 

Sneller dan een aardbeving
Als eind augustus in de staat Virginia, USA een aardbeving plaatsvind van 5,9 op de schaal van Richter worden er binnen 1 minuut ruim 40.000 tweets verstuurd over het onderwerp. Nou weten we al dat Twitter en andere social media tijdens rampen een sneller manier zijn om informatie te delen, maar deze keer ging het zo snel dat er mensen waren die het bericht binnen kregen nog voordat ze de schokken van de aardbeving konden voelen. Twitter heeft daar leuk op ingespeeld met deze viral video.

Als we deze kracht van social media gaan verplaatsen naar een werkomgeving dan zien we dat met behulp van het delen van informatie over gebeurtenissen in korte tijd veel collega's bereikt kunnen worden. Het is dan ook geen wonder dat microblogging een standaard onderdeel is in de meeste entprise social software.

Hashtags
Als we informatie delen op Twitter geven we labels mee (hashtags) om ons berichtje van 140 karakters te categoriseren. De reden hiervoor is dat de informatie eenvoudig kan worden terug gevonden. Door dit toe te passen binnen enterprise social software kunnen we mensen, expertise, kennis en andere content terugvinden in wat anders een grote brij aan informatie lijkt. Eigenlijk zorgen we er dus voor dat alles goed is terug te vinden, zonder het ergens in een folderstructuur te verstoppen. Op deze wijze zijn er meerdere routes die naar dezelfde informatie leiden.

Durf te vragen
Een ander fenomeen dat opduikt in social media is 'durf te vragen'. Doordat we een netwerk opbouwen met een enorme reikwijdte, hebben we in potentie altijd iemand in ons netwerk die ons kan helpen om onze vragen beantwoord te krijgen of ons kan helpen in een creatief proces. Bekend geworden met #dtv worden dagelijks antwoorden gegeven door volslagen onbekenden op vragen die gesteld worden en worden velen op onverwachte manier geholpen. Door in de organisatie een vraag te kunnen stellen aan je netwerk, waarin niet alleen collega's zitten die je kent, maar waarmee je ook tapt in het netwerk daarachter, kun je sneller en beter tot antwoorden komen. Dat kan veel tijd en dus geld schelen en voorkomt dat je dubbel werk aan het doen bent. Waar we een aantal jaar geleden nog onbelemmerd langs elkaar heen konden werken, kunnen we elkaar nu versterken.

visual c

 

 

 

 

 

Openlijk tenzi
De grote kracht is het openlijk delen van kennis, informatie en vragen. We zullen ons echter altijd moeten afvragen of de content die we delen wel voor iedereen bedoeld is. Dat betekent dat we daarmee bewust moeten omgaan. Iedereen kent wel voorbeelden van zichzelf die minder handig waren, maar op social media kunnen de gevolgen daarvan vele malen groter zijn. De kracht van de social media gaat dan tegen ons werken en daar moet op een goede manier worden ingespeeld. Toen in Haren de 15-jarige Merthe de uitnodiging voor haar verjaardag publiekelijk op facebook zette resulteerde dat in tienduizenden die zichzelf uitnodigden voor haar verjaardag, wat resulteerde in rellen in het anders zo rustige dorpje.

Ook binnen een organisatie kan het mis gaan, als je informatie wilt delen met een besloten groep en dat per ongeluk deelt met de verkeerde groep of met de gehele organisatie kan dit gevolgen hebben. Wellicht niet zo desastreus als in Haren, maar toch met vervelende gevolgen. Is dat echter een probleem dat ontstaat met sociale platforms of wordt er gewoon van ons verwacht dat we bewust omgaan met de informatie die we delen en met wie?

Het gelukkig toeval
Het openlijk delen kan echter ook een heel positief effect hebben. Doordat jij jouw kennis deelt is de kans groot dat collega's die deze kennis nodig hebben daar bij toeval op stuiten of dat jij bij toeval stuit op kennis of expertise die jij zelf nodig hebt. Daarmee kun je elkaar enorm versterken en bespaar je jezelf en de organisatie kostbare tijd en geld.

Dit is slechts een greep uit de kracht die sociale platforms herbergen, of we de kracht gebruiken en hoe we dat inzetten ligt geheel aan onszelf en onze collega's. Het kan positieve effecten hebben op onze organisatie, op onze kennis en op de sociale cohesie binnen teams en binnen organisaties, maar het zal zeker niet vanzelf gaan en bij die verandering kan hulp van experts absoluut een goede keuze zijn. Niet alleen om de krachten zijn werk te laten doen, maar ook om ze waar nodig te kunnen beteugelen. Unleash the power!

-- Dit blog is geschreven door Max Verbong --