A baby is born – de grootste valkuil bij je eerste stappen in de CRM wereld

Blog
10 May 2016
baby is born blog 350x250

Daar sta je dan... je kijkt in het felle licht van een nieuwe wereld die je niet kent. Je hebt geen referentie kader, je weet nog niets, hebt nog geen mening. Anderen om je heen praten tegen je, je hoort ze wel maar je begrijpt niet wat ze precies zeggen. Waar ben ik... waar begint het... waar houdt het op?
Je bent ‘geboren’ in de wereld die CRM heet. Een hele grote wereld, een wereld waarin je heel veel keuzes moet maken. Maar hoe maak je nu de juiste keuzes en op basis waarvan?

Valkuil.
Iedere baby is op zoek naar houvast en veiligheid. Je wilt CRM implementeren en de meest veilige stap lijkt om op zoek te gaan naar een CRM pakket. Je krijgt een mooi cadeautje voorgeschotelt, het ene pakket is nog flashier dan het andere, de verkoper belooft dat je er alles mee kan. Uiteindelijk maak je een keuze, maar na een tijdje ligt het cadeautje in de hoek; er wordt niet meer mee gespeeld.


Ik heb zelf vanuit mijn functie verschillende CRM pakketten met elkaar vergeleken en de belangrijkste conclusie is dat er weinig onderscheidend vermogen is tussen de verschillende CRM pakketten als het gaat om functionaliteit (ik neem de SAP CRM-en van deze wereld even niet mee). Google maar eens op dit soort vergelijkingslijstjes, ze zijn eenvoudig te vinden. De meeste pakketten bieden in de basis dezelfde functionaliteit. Aanvullende of bredere functionaliteit is wel te verkrijgen, maar hiervoor zijn add-ons nodig of aanvullende licenties.

Wat zijn dan wel criteria om het juiste pakket te kiezen?
Het belangrijkste onderscheidend vermogen zit in andere zaken als functionaliteit:

  1. Cost of Ownership - het ene pakket kost nou eenmaal meer dan het andere om aan te schaffen of te implementeren;
  2. Openheid van systeem - hoe makkelijk kan ik connecteren met andere software systemen binnen mijn organisatie;
  3. Waar kan je het hosten - in je eigen server omgeving, in de cloud of een public of private cloud;
  4. Installed base – wat is er al aan software systemen binnen je organisatie.

Het juiste pakket kiezen is wel belangrijk, maar niet het belangrijkste.
Het juiste pakket dat de gewenste manier van werken ondersteunt is niet één van de eerste keuzes die je maakt maar juist één van de laatste.  Er gaan wat stappen aan vooraf, best wel veel eigenlijk.

De eerste stap die je zet is bepalen waar de urgentie voor CRM ligt binnen je bedrijf. Daar is een methodiek voor en je uitgangssituatie is daarbij ook belangrijk. En dat is belangrijk, want dat CRM moet aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen is een cliché dat hartstikke waar is. Maar hoe doe je dat dan? Van iets abstracts als een strategie of een doelstelling komen naar de volgende stap: een concrete CRM implementatie, die nog gebruikt wordt ook! En daarna ga je pas op zoek naar het juiste CRM pakket. Ik zal daar in mijn volgende blog dieper op ingaan.

Kunt u echter niet wachten of mocht u meer willen weten over CRM of eens persoonlijk praten over het zetten van de eerste stappen in de CRM wereld, vult u dan ons contactformulier in en we nemen contact met u op.

-- Dit blog is geschreven door Geert van de Ven --