2019: richtingbepalend

Blog
09 Jan 2020
Aart Nijkamp
blog aart 2019 350x250

Een van de eerste taken op mijn lijstje voor 2020 is het schrijven van deze blog. Sinds enkele jaren kijk ik vanuit mijn eigen perspectief terug op het afgelopen jaar en werp ik een blik in de nabije toekomst. Vorig jaar rond deze tijd keek ik vooruit en sprak het vertrouwen uit dat 2019 ons veel positiefs zou brengen. Voorwaarden waren een goede teamspirit, hard werken en een keiharde focus op klantgeluk en klanttevredenheid. Hieronder het verhaal hoe in mijn ogen 2019 daadwerkelijk verlopen is.

Dit hadden we niet zien aankomen…
Ik begin gelijk maar met een omstandigheid die wij begin 2019 niet hadden zien aankomen. Het gaat om de overname door HCL van het specifieke productenportfolio van IBM waarin wij als Acuity gespecialiseerd zijn. Zoals jullie waarschijnlijk weten, hebben wij in Nederland een leading positie binnen betreffend segment. Significante veranderingen zoals deze hebben een directe impact op onze bedrijfsvoering.

We zijn ervan overtuigd dat de overname door HCL in de nabije toekomst goeds gaat brengen. Elke verandering brengt echter ook onzekerheden met zich mee. Dit zowel binnen het ecosysteem van Business Partners als klanten van betreffende Business Partners.

We hadden al in 2018 dit segment qua omzet niet als “groeier” gedefinieerd en hadden consolidatie als doel gesteld. Terugkijkend kunnen we concluderen dat we op het gebied van Connections Cloud en Portal deze doelstelling hebben kunnen realiseren. Echter op het gebied van maildiensten bleek deze doelstelling, vanwege externe omstandigheden, helaas niet haalbaar. We hebben in 2019 een aantal klanten begeleidt om de overstap naar een ander mailsysteem te maken. Betreffende transitie, die we als een eenmalige pijnlijke aderlating beschouwen, heeft inmiddels grotendeels plaatsgevonden en we kunnen ons nu gaan richten op mooie nieuwe ontwikkelingen. Deze zullen dit jaar door HCL geïntroduceerd worden. Wij gaan jullie gedurende 2020 van deze ontwikkelingen op de hoogte blijven houden.

CRM wordt voor Acuity steeds belangrijker
Begin vorig jaar konden we met trots melden dat we qua CRM-gerelateerde omzet de twee miljoen euro hadden overschreden. Dit door stevige omzetgroei binnen zowel het SugarCRM- als Salesforce-portfolio. We waren destijds met name trots omdat deze teller vijf jaar geleden nog op een half miljoen stond. Het is fijn om te kunnen melden dat deze trend zich in 2019 heeft doorgezet. Het idee van Acuity als “CRM-powerhouse” krijgt steeds meer gestalte.

SugarCRM: Zo veel mogelijk gelukkige klanten
Als Business Partner van SugarCRM zijn wij zowel in Nederland als België actief. Het jaar 2019 stond voor ons in België in het teken van klantbehoud en het optimaliseren van klantbehoeften. Dit door het beter benutten van de mogelijkheden van de geboden software. In Nederland hadden we meer focus op groei, zowel bij bestaande klanten als het werven van mooie nieuwe klanten.

Deze tactiek heeft geleid tot een lichte omzetgroei t.o.v. vorig jaar. Verder hebben we ons intern gericht op procesoptimalisatie. Dit geeft een mooie basis voor het nieuwe jaar waarin we ons zowel in België als Nederland gaan richten op groei. De motor hiervan is het nieuwe productportfolio van SugarCRM, welke in augustus 2019 geïntroduceerd is. Binnen Acuity zijn wij er erg enthousiast over.

Enthousiast over de nieuwe koers van Sugar
Ons enthousiasme heeft met name te maken met vernieuwingen binnen de Sugar-organisatie en wat het nieuwe productportfolio voor (potentiële) klanten gaat betekenen. De geboden technologie gaat jullie als CRM-gebruiker dagelijks unieke voordelen bieden. Het werk zal zo beter en effectiever gedaan worden. Ook is het van belang dat marketeers, verkopers en servicemedewerkers met elkaar kunnen samenwerken. Dit natuurlijk met het doel om jullie klanten optimaal te bedienen. Het nieuwe portfolio van SugarCRM maakt dit allemaal mogelijk. Voor meer informatie over het nieuwe SugarCRM-portfolio verwijs ik jullie graag naar deze blog.

Ook in 2019 een aantal mooie Salesforce-projecten
Een deel van de groei in CRM-omzet is afkomstig van Salesforce-gerelateerde projecten. We zijn nu ruim twee jaar Salesforce partner en zien het aantal klanten gestaag groeien. In 2019 hebben we wederom een aantal mooie Salesforce-projecten mogen uitvoeren en voor begin 2020 staan er al een paar op de rol. Dit heeft in 2019 op dit vlak tot een mooie omzetgroei geleid en we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Tess, de standaard in relatiebeer, overtuigt accountants
Op basis van Salesforce-technologie hebben wij Tess ontwikkeld. Tess is een relatiebeheer oplossing, in eerste instantie ontwikkeld als standaard voor de Nederlandse accountancymarkt. De introductie van Tess vond plaats in januari 2019 en inmiddels werken 10 kantoren er mee. Per jaar komen drie nieuwe releases ervan uit. Bij elke release worden er meer functionaliteiten aan Tess toegevoegd, waardoor het zich zonder meer kan meten met elke concurrerent binnen dit segment. Verder hebben we als optie op Tess een urenregistratie oplossing ontwikkeld. Deze wordt nu aan de eerste kantoren uitgeleverd.

Onze doelstelling is om in 2020 minimaal 15 nieuwe kantoren te laten werken met Tess. Daarnaast doen we er alles aan om van bestaande Tess-klanten echte ambassadeurs te maken. Dit in het licht van onze lange termijn doelstelling om binnen de Nederlandse accountancymarkt van Tess de standaard in relatiebeheer te maken. We willen hier absoluut de beste zijn om zodoende een substantieel marktaandeel te verwerven. De trein is inmiddels vertrokken, niet meer te stoppen en jullie kunnen als kantoor met ons deze reis gaan beleven.

Ook MijnAccountantsPortal heeft de wind in de zeilen
Door de grote interesse voor Tess heeft de omzet van MijnAccountantsPortal ook een mooie boost gekregen. Dit heeft geresulteerd in een omzetgroei van ruim 25% t.o.v. het vorige boekjaar. Meer kantoren met meer gebruikers maken hier het verschil. Deze trend zal zich ook in 2020 gaan doorzetten.

Ons eigen Penthouse in Den Bosch
Afgelopen april zijn wij verhuisd. We zijn binnen hetzelfde gebouw naar de bovenste etage getrokken. Deze hebben we naar onze wensen laten verbouwen, waardoor de gecreëerde werkplek optimaal aansluit bij onze bedrijfsfilosofie. De ruimtes zijn allemaal erg licht. We hebben gebruik gemaakt van glas waardoor een transparant geheel ontstaat. Daarnaast is goed geïnvesteerd in groen en is er veel aandacht besteedt aan ergonomie. Dit om er zeker van te zijn dat onze collega’s in een gezonde werkomgeving fit zijn en blijven.

Het nieuwe kantoor bevat nu ook ruimte om intern seminars en trainingen te verzorgen. We hebben hier inmiddels veelvuldig gebruik van gemaakt. Middelpunt van ons kantoor is een grote keuken waar we kunnen eten en we elkaar ontmoeten. Het nieuwe kantoor is bedacht om samenwerking tussen collega’s te optimaliseren. Na ruim acht maanden kunnen we concluderen dat dit gelukt is.  

Green & Clean
In het kader van “Green & Clean” doen we zo veel mogelijk om het milieu te ontlasten. We begrijpen dat we aan het begin staan van een transitie en willen graag op actieve wijze een bijdrage leveren aan deze beweging. De komende jaren wordt dit natuurlijk steeds belangrijker en we zijn ervan overtuigd dat wij als technologie gedreven organisatie mede het verschil kunnen maken.

Verandering is de enige constante factor
Doordat we ons nu hoofdzakelijk concentreren op de crm- en accountancymarkt, en ons hierbinnen op unieke wijze willen onderscheiden, zijn wij bezig om onze structuur aan te passen aan deze strategische keuze. Dit betekent dat we ons blijven ontwikkelen, we ons permanent aanpassen aan nieuwe klantbehoeften en dat verandering de enige constante factor is. 

Daarnaast zien we dat standaardisatie nodig is om onze hoogwaardige dienstverlening tegen aantrekkelijke condities aan te blijven bieden. Kortom, onze organisatie is in beweging. We zullen jullie waar nodig om advies vragen c.q. informeren over het hoe en waarom van deze veranderingen.  

Voor dit moment rest mij nog om jullie een heel mooi 2020 te wensen. Wij hopen dat we op enige wijze hieraan een waardevolle bijdrage kunnen leveren.