2018: Het jaar van pieken en dalen

Blog
17 Jan 2019
Aart Nijkamp
terugblik aart blog 350x250

Als een soort traditie schrijf ik sinds enkele jaren een blog waarin ik terugkijk op het afgelopen jaar. In dit geval dus het jaar 2018. In januari 2018 keek ik vooruit en voorzag ik een aantal uitdagingen. De belangrijkste uitdaging was om met een groeiende omzet ervoor te zorgen dat onze klanten optimaal bedient bleven. Sterker nog; onze klanten moesten juist beter worden van de groei die wij als Acuity doormaken. Groei is geen doel op zich, maar slechts een gevolg van het goede werk dat wij bij hen doen.

Het devies was destijds heel simpel. In 2018 moesten we ons niet laten afleiden of rustig achteroverleunen. In plaats daarvan moesten we enkel focus hebben en houden op klantgeluk en klanttevredenheid. We vertrouwden erop dat iedereen betrokken bij Acuity ons scherp zou houden. Ben jij ook zo benieuwd wat hiervan terechtgekomen is?

 

Groei is geen doel op zich, maar wel fijn dat de omzet in 2018 wederom gestegen is
Voor 2018 hadden we een aantal segmenten gedefinieerd waarin we graag wilden doorgroeien. Het eerste segment was de Nederlandse accountancymarkt. Hierin wilden we met name het marktaandeel van MijnAccountantsPortal vergroten. Ten tweede hadden we het doel gesteld om de omzet gerelateerd aan SugarCRM te verhogen. Dit wilden we bereiken door zowel in Nederland als België ons marktaandeel te vergroten.

Last but not least wilden we in 2018 de omzet van projecten op basis van Salesforce significant vergroten. In 2017 zijn wij tenslotte Salesforce-partner geworden. We zien op middellange termijn dit partnership als een groeibriljant. Deze zou onze andere partnerships moeten kunnen evenaren c.q. overstijgen. Structurele focus en groei is hiervoor vanzelfsprekend cruciaal. Ik ben blij om hier te kunnen vermelden dat de gestelde doelen gerealiseerd zijn. Hieronder zal ik wat gedetailleerder op de dynamiek van de verschillende segmenten ingaan.

MijnAccountantsPortal; ook in 2018 zonder meer het beste samenwerkingsplatform van Nederland
MijnAccountantsPortal bedient op dit moment over de 200 kantoren. Dit aantal stijgt maar door en er zijn vrijwel geen kantoren die afstappen van onze diensten. De gebruiksvriendelijkheid, state of the art technologie, after care service en heldere prijsstructuur wordt door de markt zeer gewaardeerd. Waar andere hun prijzen verhogen zijn wij in staat om voor dezelfde prijs steeds meer te bieden. Juist hierom zijn er in 2018 een aantal kantoren overgestapt naar MijnAccountantsPortal.

In december 2018 heeft een mooi innovatief kantoor deze overstap ook gemaakt en we denken dat dit een voorbode is voor meer marktdynamiek in 2019. Verder hebben we in 2018 zeker gesteld dat onze portals en diensten voldoen aan de AVG-regulering. Een omzetgroei van 25% ten opzichte van 2017 was in financiële zin het uiteindelijke resultaat. Maar het meest trots zijn wij, zonder meer, op de klanttevreden van de bij ons aangesloten kantoren. 

SugarCRM: Inburgeren in België, verdieping in Nederland
Als Elite Partner van SugarCRM hadden we in 2018 een reputatie hoog te houden. Sinds eind 2017 waren we zowel in Nederland als België actief. Met name in België was er veel werk aan de winkel. We wilden namelijk graag met daden bewijzen dat de overstap naar Acuity voor de betreffende bedrijven een meerwaarde zou opleveren. Terugkijkend kunnen we stellen dat deze missie geslaagd is. Het was hard werken, maar het resultaat mag er ook zijn. We hebben vrijwel alle klanten aan ons weten te binden, hen hernieuwd enthousiast gemaakt over de SugarCRM-software en veel waardevolle persoonlijke relaties mogen opbouwen.

In Nederland lag in 2018 de focus op klantbehoud en het selectief binnenhalen van nieuwe klanten. Met name in het publieke domein waren we succesvol. We hebben een aantal mooie organisaties aan ons portfolio mogen toevoegen. Ook al was het binnen de marge, we hebben in 2018 helaas een klein aantal klanten los moeten laten. Dit kleine verlies is gelukkig gecompenseerd door de omzet bij nieuwe klanten en de omzetgroei bij bestaande klanten. Hierdoor hebben we in 2018 t.o.v. het vorige boekjaar een groei van ruim 15% kunnen rapporteren. Hiermee dank aan al onze trouwe klanten en al mijn collega’s die dagelijks bezig zijn om onze SugarCRM-klanten verder te helpen.

Ook blij met Salesforce
In de zomer van 2017 zijn we Salesforce-partner geworden. Daarom was het niet zo’n grote uitdaging om op dit vlak de omzet van 2017 te verbeteren. Maar je moet het natuurlijk nog wel even doen! In 2018 hebben we een viertal nieuwe Salesforce-projecten ten uitvoer gebracht. Hierdoor bleek achteraf de gestelde ambitie een peulenschil. Het hier benoemen van de omzetgroei in percentages zou belachelijk zijn. En daarom doen we dat maar niet.

Kortom, ook op dit vlak mogen we tevreden zijn. Het mooiste is echter dat onze collega’s enthousiast zijn over de Salesforce-technologie en de mogelijkheden die wij hierdoor te bieden hebben. We kijken erg uit naar wat 2019 op Salesforce-gebied voor ons in petto heeft.

Wat bracht IBM ons in 2018?
Het IBM-segment is door ons qua omzet niet als “groeier” gedefinieerd. We hebben in dit segment een leading positie en het portfolio is onderhevig aan veranderingen. Hierdoor was consolidatie in omzet een realistische doelstelling. Gezien voorgaande hebben we besloten om onze bakens wat te verschuiven richting IBM Connections, IBM Connections Engagement Center en Websphere Portal. Op basis van deze IBM-producten hebben we in 2018 een aantal mooie projecten ten uitvoer mogen brengen. Het intranet bij de grote familiebrouwerij in het zuiden van ons land was in dit segment het hoogtepunt van 2018. Deze was op basis van IBM Connections Engagement Center.

Acuity wordt steeds meer een CRM-powerhouse
We hebben voor het eerst in ons bestaan qua CRM-gerelateerde omzet de twee miljoen euro grens overschreden. Dit door de stevige omzetgroei binnen zowel het SugarCRM- als het Salesforce-portfolio. We zijn hier best trots op. Zeker als we ons realiseren dat deze teller vijf jaar geleden nog op een half miljoen euro stond. De destijds gemaakte strategische keuze om meer focus op CRM te gaan leggen heeft ons geen windeieren gelegd. De helft van onze totale omzet komt nu uit de CRM-hoek en dat brengt ons als organisatie balans en stabiliteit. Een stevige basis voor een mooie toekomst.

De interne organisatie toekomstbestendig maken
Er is altijd ruimte voor verbeteringen. In 2018 hebben we veel aandacht besteedt aan het optimaliseren van onze interne bedrijfsprocessen. We wilden graag de voordelen van een platte organisatie behouden maar hadden door de groei ook behoefte aan meer structuur en controle. We hebben een aantal best of breed applicaties geïmplementeerd waardoor we onze interne organisatie toekomstbestendig hebben gemaakt.

Onze nieuwe website komt eraan!
Ons Marketingteam heeft het afgelopen jaar met veel passie en plezier aan onze nieuwe Acuity-website gewerkt. De nieuwe website kenmerkt zich door helderheid, directheid en gebruiksvriendelijkheid. Deze geeft een goed beeld van ons complete portfolio en geeft duidelijk aan in welke marktsegmenten we actief zijn. Daar willen we natuurlijk graag voor onze klanten het verschil maken. De nieuwe site wordt op 24 januari a.s. gelanceerd. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Naast MijnAccountantsPortal komen we met een nieuw product voor de Accountancymarkt
Gedurende het afgelopen jaar hebben we met productmanagement, development, marketing en een aantal kantoren gewerkt aan een nieuw product voor de accountancymarkt. Het product is o.a. ontwikkeld om alle klantendata binnen een kantoor vanuit één centraal punt te organiseren en structureren. Alle processen rond klanten en klantinformatie kan vanuit deze applicatie op eenvoudige en structurele wijze afgehandeld worden. De applicatie is op eenvoudige wijze te koppelen met bestaande systemen. Hierdoor kan het als digitaal kloppend hart van een kantoor ingezet worden.

Eind vorig jaar hebben we voor onze klanten en aantal sneak preview sessies georganiseerd. Vanuit deze sessies hebben we inmiddels vijf opdrachten binnen. Met de lancering van onze nieuwe website wordt ook dit product officieel voor het eerst in volle glorie aan de buitenwereld getoond. Zet dus 24 januari 2019 in jullie agenda’s: Lancering Acuity website en kennismaking met Tess. Want zo gaat ons nieuwe product heten.

De andere kant van 2018
Er waren mooie bedrijfsmatige resultaten, innovaties, verbeteringsslagen en een aantal bijzondere persoonlijke gebeurtenissen. Toch hadden we, als we de keuze konden maken, dit jaar graag willen overslaan of een ander verloop willen geven. Deze gedachten heeft te maken met het noodlot dat een aantal van onze collega’s en hun families in 2018 getroffen heeft.

Niets is erger dan machteloos te moeten ervaren hoe oneerlijk het leven kan zijn. We hebben veel respect voor onze getroffen collega’s, hun families en de wijze waarop zij deze onvoorstelbare verliezen aan het verwerken zijn. Zij zijn de draad, zo goed en kwaad als mogelijk, weer aan het oppakken. Ik hoop dat wij, als collega’s op de juiste momenten steun en troost hebben kunnen geven. En natuurlijk zullen wij die in de toekomst blijven geven. Voor 2019 heb ik persoonlijk niet veel op de wensenlijst staan. Uitzondering is dat ik hoop dat we er met elkaar alles aan zullen doen om heel veel lichtpuntjes te creëren. Ze hebben het nodig!

Zakelijk gezien hebben we veel vertrouwen in wat 2019 ons gaat brengen. De sterren staan goed en met onze teamspirit en hard werken zullen we onze klanten helpen succesvol te zijn. We kunnen ons natuurlijk zelf veren op de hoed steken, maar de erkenning zal van onze klanten moeten komen. Samen aan het werk!