2014: Het jaar dat Social volwassen wordt

Blog
12 Feb 2014
2014 blog 350x250

Wellicht is het een gedurfde uitspraak, maar er zijn veel hints dat we op de goede weg zijn om Social in 2014 volwassen te laten worden. Om te beginnen kijken we naar de grondlegger van alle Social concepten: Social Media.

Social Media
In blogs en artikelen wordt breed uitgemeten dat Facebook gebruikers aan het verliezen is, maar als we de cijfers bekijken zien we een trend die goed valt uit te leggen. Het gebruik onder de volwassenen neemt toe, vooral bij de 55+ zien we een explosieve groei, maar bij de jeugd neemt het gebruik af. Als we even terugkijken naar onze eigen jeugd is dat helemaal niet vreemd, of vertelde jij thuis wel alles wat je deed, met welke vrienden je op pad ging en welke nieuwe liefde je had? Of stond je in een donker steegje afscheid te nemen zonder dat je ouders en familie wisten waar je mee bezig was?

Diezelfde jeugd zoekt nu de niche social networks op om met elkaar te communiceren en te delen, zonder dat de ouders en familie alles direct kunnen zien. Een teken dat we ons aanpassen en bewust bezig zijn met social media en dat het dus wel degelijk volwassen aan het worden is. Daarnaast worden de diverse social media ook steeds beter voor zakelijke doeleinden ingezet en kunnen we elkaar vinden voor onze expertise 

Social Platforms
Een logisch vervolg op Social Media was het doorzetten van de kracht van het delen van expertise en kennis via Social Platforms binnen een organisatie. Vaak ontstaat dit organisch en zijn het tools die op het Internet vrij beschikbaar zijn. Hierdoor ontstaan silo's van expertise en kennis binnen de organisatie die niet met elkaar verbonden zijn en waarbuiten men elkaar niet kan vinden. Steeds meer zien we dat organisatie dit serieus oppakken en binnen de eigen organisatie Social Platforms inrichten die door de hele organisatie gebruikt kunnen worden en die steeds verder integreren in de dagelijkse werkzaamheden van de medewerkers, waardoor ze efficiënter en effectiever kunnen werken en dat ook nog met meer plezier kunnen doen. Dat organisaties deze tools serieus nemen zien we aan de toenemende behoefte aan adoptie voor het gebruik hiervan. 

Social CRM, Social HR en meer
De laatste jaren wordt social meer en meer gecombineerd met de dagelijkse taken in de organisatie en speken we onder andere over Social CRM en Social HR. Binnen bijvoorbeeld de CRM tools die onze medewerkers tot hun beschikking hebben worden links gelegd met zowel interne social platforms als externe social media. De medewerker blijft zo op de hoogte van alle ontwikkeling rondom de relatie en kan snel en efficiënt informatie met de relatie delen. Deze jongste telg is op dit moment hard op weg om zijn plek in de organisatie te veroveren. De huidige trend is dat de verschillende tools op deze wijze steeds sterker met elkaar integreren.

Met het volwassen worden van de social media en de grote stappen die organisaties maken voor het zakelijk gebruik van social collaboration tools maken we een enorme stap in het effectief en efficiënt met elkaar samenwerken en maken we gebruik van de sociale grondslag van onze medewerkers. Een laatste teken aan de wand dat social volwassen wordt is dat ook de email dit jaar social wordt. Voor het jaar voorbij is kan niemand meer om social heen en zal ook de c-suite, ongeacht of ze social business en de andere social terminologie goed vinden passen, moeten toegeven dat social een onderdeel is geworden van ons dagelijkse werk en leven.

-- Dit blog is geschreven door Max Verbong --